Welke laadkabel heb ik nodig?

Op de vraag welke laadkabel heb ik nodig moet je wel weten wat de verschillen zijn.Hier vindt je een overzicht van alle relevante laadkabeltypes en connectortypes voor uw elektrische auto. Met de juiste combinatie van oplaadaccessoires haalt u het maximale bereik uit uw voertuig.

Mode 2 oplaadkabel

Mode 2 laadkabels zijn verkrijgbaar in een groot aantal varianten. De mode 2 laadkabel voor aansluiting op een normaal huishoudelijk stopcontact wordt vaak door de autofabrikant vanaf de fabriek geleverd. Op deze manier kunnen bestuurders van elektrische auto’s in ieder geval in eerste instantie het stopcontact gebruiken om in geval van nood op te laden. De communicatie tussen de elektrische auto en de laadaansluiting wordt verzorgd door een box die wordt aangesloten tussen de voertuigstekker en de aansluitstekker.

Een nadeel van Mode 2 kabels is dat het laadvermogen beperkt wordt door de bestaande elektrische installatie. Dit betekent dat u uw voertuig vele uren moet verlaten wanneer de batterij al relatief leeg is en volledig moet worden opgeladen. Vermeldenswaard is echter dat langzaam opladen – ook wel snurkladen genoemd – de batterij beschermt en de levensduur ervan kan verlengen.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag welke laadkabel heb ik nodig.

Mode 3 oplaadkabel

De Mode 3 laadkabel is een verbindingskabel tussen het laadstation(Laadpaal) en de elektrische auto. In Europa heeft de type 2 stekker zich als de standaard gevestigd . Laadpalen zijn vaak voorzien van een type 2 stopcontact zodat elektrische auto’s kunnen opladen met zowel type 1 als type 2 stekkers. Om je elektrische auto op te laden heb je ofwel een mode 3 laadkabel van type 2 naar type 2 nodig (bv. voor Renault ZOE) of een mode 3 laadkabel van type 2 naar type 1 (bv. voor Nissan Leaf). Mode 3 laadkabels maken laadvermogens tot 43 kW mogelijk.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag, welke laadkabel heb ik nodig.

Type 2 laadkabel

Type 2 is de aanduiding voor een stekkertype dat in januari 2013 door de Europese Commissie is gedefinieerd als de norm in Europa voor het opladen van elektrische voertuigen aan laadpalen. De type 2 stekker en stopcontact is beschreven in de IEC 62196-1 norm.De type 2 laadkabel is de meest gangbare laadkabel in europa. Dus op de vraag welke laadkabel heb ik nodig, is in de meeste gevallen de type 2 laadkabel het antwoord.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag welke laadkabel heb ik nodig.

Verschil mode 2 en mode 3 kabel

Kort samengevat is het verschil tussen een mode 2 en mode 3 kabel dat de mode 2 kabel een thuislader is die je in een normaal stopcontact en de elektrische auto doet, en een mode 3 laadkabel een verbindingskabel tussen de laadpaal en de elektrische auto.

Laadkabel kopen?

Let bij het kopen van de laadkabel ook op de prestatiegegevens (ampère, kW) vermeld in de laadkabelspecificaties, deze moeten namelijk zowel bij je wallbox als bij je elektrische auto passen om de volledige laadsnelheid te halen. Ervan uitgaande dat uw voertuig tot 22 kW kan opladen en uw wallbox hetzelfde vermogen levert, moet de laadkabel ook ontworpen zijn voor (minimaal) 22 kW. Het is daarom belangrijk dat de laadkabel geen bottleneck wordt in je laadopstelling. Houd bij het kiezen van de perfecte laadkabel altijd rekening met de specificaties van de wallbox en de elektrische auto.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag welke laadkabel heb ik nodig.

Laadkabel type 2 kopen

De meest gangbare laadkabel in Nederland is de laadkabel met type 2 stekker.Kijk hieronder wat de verschillen allemaal zijn in de soorten stekkers van de laadkabels om je elektrische auto op te laden.

Welke soorten laadkabels zijn er?

Welke laadkabel heb ik nodig

Type 1-connector

De Type 1-stekker is een enkelfasige stekker die laadvermogens tot 7,4 kW (230 V, 32 A) toelaat. De norm wordt vooral gebruikt in automodellen uit Azië en is in Europa vrij ongebruikelijk, daarom zijn er nauwelijks laadstations met een vast bevestigde type 1 laadkabel.


Type 2 stekker

Type 2 connector

De driefasige stekker is de meest voorkomende in Europa en is de standaard geworden. Laadvermogens tot 22 kW (400 V, 32 A) zijn gebruikelijk in privégebieden , terwijl laadvermogens tot 43 kW (400 V, 63 A) mogelijk zijn bij openbare laadstations. De meeste openbare laadpalen zijn voorzien van een type 2 stopcontact. Elke mode 3 laadkabel kan erop worden aangesloten, zodat zowel elektrische auto’s met type 1 als type 2 connectoren kunnen worden opgeladen. Alle Mode 3-kabels hebben aan de laadstationzijde de zogenaamde Mennekes-stekker (type 2).


welke laadkabel heb ik nodig

Combo-connector (gecombineerd oplaadsysteem CCS)

De CCS-stekker vult de type 2-stekker aan met twee extra vermogenscontacten met snellaad functie en ondersteunt AC- en DC-laden (wisselstroom- en gelijkstroomladen) tot 170 kW. In de praktijk ligt de waarde dichter bij 50 kW.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag, welke laadkabel heb ik nodig.


Tesla snel lader

Tesla Supercharger

Tesla gebruikt voor zijn superchargers een aangepaste versie van de Mennekes Type 2 connector waarmee de Model S binnen 30 minuten voor 80% kan worden opgeladen met een laadvermogen tot 120 kW (gelijkstroom). Tesla biedt zijn klanten gratis opladen aan. Tot nu toe kunnen andere automerken niet worden opgeladen met Tesla Superchargers.


Normale stekker

,,Normale stekker”

Opeen stopcontact, kunnen met een passende beveiliging laadvermogens tot 3,7 kW (230 V, 16 A) worden bereikt. Uw elektrische auto wordt opgeladen met een Mode 2 laadkabel. Wij adviseren echter een maximaal laadvermogen van 2,3 kW (230 V, 10 A) zonder eerst het stopcontact te controleren. Stopcontacten zijn af en toe ook te vinden bij openbare laadstations. Deze oplaadmogelijkheid is beschikbaar voor alle elektrische auto’s.


Cee stekker

Cee stekker

De CEE-stekker is verkrijgbaar in de volgende varianten:

  • Als enkelfasige, blauwe optie de zogenaamde “camping”-stekker met een laadvermogen tot 3,7 kW (230 V, 16 A)
  • Als driefasige, rode uitvoering voor industriële contactdozen
  • de kleine industriële stekker (CEE16) maakt laadvermogens tot 11 kW (400 V, 16 A) mogelijk.
  • de grote industriële stekker (CEE32) maakt laadvermogens tot 22 kW (400 V, 32 A) mogelijk

Laad modus Overzicht

Mode 1: AC-laden met vast geïnstalleerde laadkabel
Mode 2: AC-laden met een mobiel laadstation(thuislader)
Mode 3: AC opladen bij een wallbox of laadstation(laadpaal thuis)
Mode 4: DC-opladen

Hoe hoger de laadmodus, hoe hoger het maximaal mogelijke laadvermogen. De meeste elektrische auto’s en plug-in hybrides worden meestal thuis of in de openbare ruimte opgeladen met modus 2 of modus 3. Laadmodus 4 wordt altijd gebruikt op snellaadstations met gelijkstroom.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag welke laadkabel heb ik nodig.

Dus welke laadkabel heb ik nodig ?

De meest voorkomende laadmodus is modus 3. Dit omvat alle AC-laadprocessen bij openbare laadstations of bij wallboxen waarbij de elektrische auto via een type 2-stekker op het laadstation is aangesloten. De laadkabel kan onderdeel zijn van het laadstation (vaste laadkabel) of kan door de elektrische automobilist worden gebracht en in het laadstation worden gestoken.

Mode 2 laadkabels hebben de voertuigspecifieke laadstekker (meestal type 2) aan de voertuigzijde. Voor de aansluiting op het elektriciteitsnet zit meestal de normale huis tuin en keuken stekker geïnstalleerd (bijvoorbeeld met de noodlaadkabel).Laden modus 2 word meestal aangeraden om alleen in noodgevallen te gebruiken en op een zodanige stand dat de stopcontact waar de lader in zit niet warm en overbelast word.

Dus het antwoord op de vraag welke laadkabel heb ik nodig is afhankelijk van je auto, maar in 90 procent van de gevallen kun je volstaan met een mode 3 laadkabel die bestaat uit een type 2 stekker.Mode 2 laadkabel alleen gebruiken in noodgevallen.Kijk hieronder naar onze top 5 van beste laadsnoeren met een type 2 stekker.


Laadpaal mode 3 type 2 stekker

De beste laadkabel #1

Met de 32A-capaciteit laadt het veilig op tot 22KW via 3 fasen. Met IP54-classificatie voor het veilig buiten laden bij alle weersomstandigheden.Lengte 8 meter, incl. handige transport en beschermende draagtas is dit een robuuste en stevige laadkabel.


laadkabel webaso mode 3 laden type 2 stekker

De beste laadkabel #2

Deze hoogwaardige oplaadkabel van Webasto is geschikt voor elektrische auto’s met een Type 2 aansluiting aan de zijde van de auto. Bovendien is deze kabel geschikt voor auto’s die een zwaarder laadvermogen aan kunnen (tot 3 x 32A).
Deze uitvoering van de Webasto 3 x 32A laadkabel wordt u geleverd met een mooi uitgevoerde kabeltas. Het materiaal van de tas is waterdicht dus ook al is de kabel nat en vuil, uw kofferbak blijft schoon.


Spiraal mode 3 opladen type 2 stekker

De beste laadkabel #3

Dankzij de gedraaide vorm is de kabel met 70cm erg compact en kan uitgetrokken worden tot maar liefst 3.5 meter.Deze laadkabel is geschikt om elk voertuig met een Type 2 Mennekes op te laden met een snelheid van 40 km/u(7.2Kw). De laadkabel past op elke laadkabel in Europa en is voorzien van techniek om oververhitting te voorkomen.IP65 bescherming zorgt ervoor dat er geen vuiligheid en water naar binnen komt


Laadsnoer laadpaal robuust

De beste laadkabel #4

Deze type 2 – 3 fase 32 ampere laadkabel is voorzien van twee verschillende stekkers. De Type 2 stekker is geschikt voor bijna alle elektrische voertuigen met een Mennekes Female of IEC 62196-2 aansluiting. Aan de autozijde is de laadkabel voorzien van een Mennekes Male aansluiting. De Mennekes Male aansluiting is de Europese standaard voor publieke en particuliere laadpunten in Nederland.


laadsnoer 16 ampere type 2 stekker

De beste laadkabel #5

Type 2 Mennekes past op iedere laadpaal in Europa

Efficiënt laden op 3.7 kW

Hitte bestendig door speciaal gehard, mat plastic

Ergonomisch design met anti slip en stevig handvat

IP54 bescherming maakt de kabel waterproof en bestendig tegen vuil

Langere lengte laadkabel beschikbaar. Variatie in 5 en 8 meter


Welke laadkabel heb ik nodig voor een openbare laadpaal?

Openbare laadpalen zijn voorzien van type 2 koppelingen. Als u wilt opladen aan een openbare laadpaal, hangt dit af van het type stekker dat uw voertuig heeft. Wilt u in het openbaar opladen en heeft uw voertuig een type 2 laadaansluiting, dan heeft u voor uw elektrische auto een laadkabel nodig. op het patroon: “Type -2-op-Type-2”. Als uw elektrische auto een type 1 laadaansluiting heeft, heeft u voor uw elektrische auto een “type 1 naar type 2” laadkabel nodig of een laadkabel adapter.

De respectievelijke laadkabels voor elektrische auto’s voor openbaar laden (of laden bij een laadstation met wisselstroom, of mode 3 laden) zijn verkrijgbaar in verschillende kabeldoorsneden voor verschillende stroomsterktes (16 A of 32 A).

Wat betekent dat 32 ampère laadkabel?

Dit geeft aan hoe krachtig de zekering is en hoeveel stroom je kunt trekken voordat de zekering doorbrandt. Je kunt dit vergelijken met het vermogen van de auto. Een zekering van 32 pk laadt de auto veel sneller op dan een zekering met slechts 10 pk. Het grote voordeel van een 32A laadkabel is dat er geen limiet is aan het vermogen van de laadkabel. Je kunt de auto ook opladen met een 32A kabel, ook als je weet dat de zekering in je meterkast 25A is. Een 32A laadkabel is ook iets dikker en zwaarder dan een lagere ampère (A) laadkabel, maar de prestaties zullen beter zijn.

Wat is het verschil tussen 1-fase laadkabel en 3-fase laadkabel?

Het elektriciteitsnet voor de wereld waarin we leven is verdeeld in drie fasen. Je kunt deze drie fasen vergelijken met een driebaans elektriciteitssnelweg. Als je je auto 1-fase oplaadt, kun je maar één van de drie rijstroken gebruiken en duurt het langer om hem volledig op te laden dan wanneer je alle drie de rijstroken gebruikt. Wanneer je 3-fasen gebruikt om je auto op te laden, kun je alle drie de powerlanes gebruiken en kost het aanzienlijk minder tijd om je auto op te laden.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag welke laadkabel heb ik nodig.

Dus als je een 3-fasen kabel hebt, betekent dit dat je sneller kunt opladen (mits de auto 3-fasen opladen ondersteunt). U kunt een laadvermogen bereiken van 22kW in vergelijking met 7,2kW wat het meest gebruikelijk is voor 1-fase. Hoe hoger de kW-waarde, hoe minder tijd het kost om uw auto op te laden.

Wat is type 2 Mennekes laadkabel?

Een Mennekes type 2 laadkabel is een laadkabel met een Mennekes type 2 stekker.De Mennekes stekker is een veel verkocht product in Nederland.Menneks is onder ander een producent van stopcontacten en stekkers.De Type 2 stekker is de standaardstekker in Europa. Dus wanneer er over een Mennekes type 2 stekker gesproken word, gaat het over het algemeen over de laadkabel type 2.

Welke kabel voor type 2 connector?

Type 2 laadkabels zijn beschikbaar zijn 1 fase 16A, 1 fase 32A, 3 fase 16A en 3 fase 32A. Dus op het antwoord welke laadkabel heb ik nodig, moet je dus ook weten of je 3 fase laad of 1 fase laad en met welke stroom je auto oplaad.Met een 3 fase laadkabel kun je wel 1 fase laden, maar met een 1 fase laadkabel kun je niet 3 fase laden.

Wat betekent CCS type 2?

De CCS -connector (Combined Charging System) is een verlengde versie van Type 2 met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Daarom wordt het ook wel Combo 2 connector genoemd. Hij kan worden gebruikt voor AC- en DC-laden, meestal met een vermogen tot 170 kW.

Hebben alle elektrische auto’s dezelfde stekker?

De meeste openbare laadpalen zijn voorzien van een type 2 stopcontact. Elke mode 3 laadkabel kan erop worden aangesloten, zodat zowel elektrische auto’s met type 1 als type 2 stekkers kunnen worden opgeladen. Alle Mode 3 laadkabels hebben aan de laadpaal zijde de zogenaamde Mennekes stekker (type 2) .Dus bij het aanschaffen van een laadkabel is het zeer belangrijk om te weten wat voor aansluiting er op je elektrische auto zit.

Welke lengte laadkabel heb ik nodig?

Bij de vraag welke laadkabel heb ik nodig is het ook belangrijk om te weten welke lengte heeft mijn laadkabel nodig?Hoe lang moet het snoer voor de elektrische auto zijn? En welke vorm moet het hebben? Glad of Spiraal? Dit is niet zo eenvoudig als het in eerste instantie klinkt. Korte kabels zijn lichtgewicht en verspillen geen ruimte in de kofferbak. Opgerolde snoeren hangen niet op de grond, waardoor ze niet snel vuil worden.

Maar de laadkabel kan ook snel te kort zijn, bijvoorbeeld als het laadstation geblokkeerd is of de elektrische auto niet kan worden omgedraaid – en het laadcontact aan de zijkant van het voertuig tegenover het laadstation zit.De vraag over de vorm van de laadkabel: spiraal of rechte kabel? Deze laatste is makkelijker op en rond de auto te leggen, maar belandt vaak in het vuil. Opgerolde kabels krimpen altijd tot hun kleinste verpakkingsgrootte en kunnen in de lucht worden geleid.

Op de vraag welke lengte voor mijn laadkabel kun je ook de volgende formule gebruiken

voertuigbreedte + voertuiglengte= Minimale lengte van de laadkabel

Als je deze simpele formule toepast, weet je zeker dat de laadkabel minimaal één keer om het voertuig heen gaat. Als de laadaansluiting in uw e-car zich aan de linkerkant van het voertuig bevindt, houd dan rekening met enkele centimeters meer. De reden: Veel laadstations of wallboxen worden automatisch aan de rechterkant van een kamer bevestigd.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag welke laadkabel heb ik nodig.

Welke IP waarde voor laadkabels

Op de vraag welke laadkabel heb ik nodig is ook de IP waarde van de stekker belangrijk,hoe hoger de IP waarde hoe beter hij tegen vocht kan.De laadsnoeren om je elektrische auto op te laden worden meestal in zware omstandigheden gebruikt.Dus kijk ook naar de robuustheid van de stekker en kabel zodat er niet snel beschadigingen optreden bij het gebruik van de laadkabel.

Is het echt nodig om meer laadkabels te hebben?

Nee, maar het kan wel handig zijn. Als je twee oplaadkabels hebt, kun je er één in de auto bewaren om op te laden als je op reis gaat en de andere voor het thuisladen.

Conclusie welke laadkabel heb ik nodig

Het antwoord op de vraag welke laadkabel heb ik nodig is natuurlijk helemaal afhankelijk van je laadpaal en welke auto je hebt.Maar ons advies is een 22 kW laadkabel 3 fase met een type 2 stekker en met een lengte van 8 meter, en een IP waarde van minimaal IP54. Houd bij het kiezen van de perfecte laadkabel altijd rekening met de specificaties van de laadpaal en de elektrische auto.Dus Onze nummer 1 laadkabel is de Blaupunkt EV 3 Fase laadkabel.De laadkabel is robuust mechanisch sterk kan goed tegen vochtige omstandigheden, en heeft een lengte die altijd goed is.Dus het antwoord op de vraag welke laadkabel heb ik nodig adviseren wij:

Laadpaal mode 3 type 2 stekker

De beste laadkabel #1

Met de 32A-capaciteit laadt het veilig op tot 22KW via 3 fasen. Met IP54-classificatie voor het veilig buiten laden bij alle weersomstandigheden.Lengte 8 meter, incl. handige transport en beschermende draagtas is dit een robuuste en stevige laadkabel.

Welke laadkabel voor mijn auto?

Om antwoord te krijgen op de vraag welke laadkabel voor mijn auto, hebben wij een lijst met elektrische auto’s met bij behorende laadkabels.


auto modelstekkertype:laadstroom, aantal fasen
Audi en trontype 232A, 3-fase
Audi A3 e-trontype 216A, 1-fase
Audi Q7 plug-in hybridetype 216A, 1-fase
BMW ActiveEtype 216A, 1-fase
BMW i3type 216A, 3-fase
BMW i8type 232A, 3-fase
BMW 225xe plug-in hybridetype 216A, 1-fase
BMW 330e plug-in hybridetype 216A, 1-fase
BMW 530e plug-in hybridetype 216A, 1-fase
BMW 740Le plug-in hybridetype 216A, 1-fase
BMW X5 e-Drive plug-in hybridetype 216A, 1-fase
BYD E6type 216A, 3-fase
Cadillac ELRtype 116A, 1-fase
Cadillac CT6 plug-intype 116A, 1-fase
Chevrolet Spark EVtype 132A, 3-fase (combi)
Chevrolet Volttype 116A, 1-fase
Chevrolet bouttype 116A, 1-fase
Citroën C-Zerotype 116A, 1-fase
Citroen Berlingotype 132A, 1-fase
Ecar 500 EVStekker
Ecar Ka EVstekker
Fiat 500etype 132A, 1-fase
Fisker Karmatype 116A, 1-fase
Ford C-max Energitype 116A, 1-fase
Ford Focus elektrischtype 116A, 1-fase
Ford Fusion-energietype 116A, 1-fase
Ford Transit Connect elektrischtype 216A, 2-fasen
Honda Clarity Electrictype 132A, 1-fase
Honda Clarity plug-in hybridetype 116A, 1-fase
Honda Jazztype 116A, 1-fase
Hyundai IONIQ EVtype 232A, 1-fase
Hyundai IONIQ plug-in hybridetype 116A, 1-fase
Hyundai KONAtype 232A, 1-fase
Hyundai Sonata plug-in hybridetype 116A, 1-fase
Jaguar I-PACEtype 232A, 1-fase
Kia Optimatype 216A, 1-fase
Kia e-Nirotype 232A, 1-fase
Kia Soul EVtype 132A, 1-fase
Landrover 2.0type 216A, 1-fase
Landrover P400type 216A, 1-fase
Mercedes-Benztype 232A, 3-fase
SLS AMG elektrische aandrijving
Mercedes-Benztype 232A, 3-fase
Vito E-cel
Mercedes-Benztype 232A, 3-fase
Een klasse E cel
Mercedes-Benztype 232A, 3-fase
B klasse E cel
Mercedes-Benz C350etype 216A, 1-fase
Mercedes-Benz GLC350etype 216A, 1-fase
Mercedes-Benz GLE550etype 216A, 1-fase
Mercedes-Benz S550etype 216A, 1-fase
Mini Etype 116A, 1-fase
Mini Cooper SE Countrymantype 216A, 1-fase
Mitsubishi Outlander PHEVtype 116A, 1-fase
Mitsubishi iMiEVtype 116A, 1-fase
Nissan E-NV200type 116A, 1-fase
Nissan LEAF (t/m bouwjaar 2017)type 116A, 1-fase
vanaf 2013: 32A, 1-fase
Nissan LEAF (vanaf bouwjaar 2018)type 232A, 1-fase
Opel Amperatype 116A, 1-fase
Peugeot iOntype 116A, 1-fase
Peugeot Partner Elektrischtype 116A, 1-fase
Peugeot Partner Tipitype 216A, 1-fase
poolster 2type 216A, 3-fase
Porsche 918 Spydertype 216A, 3-fase
Porsche Panamera S E-Hybridtype 216A, 1-fase
Porsche Cayenne S E-Hybridtype 216A, 1-fase
Renault Fluence ZEtype 116A, 1-fase
Renault ZOE ZEtype 232A, 3-fase
Renault Twizystekker
Renault Kangoo ZEtype 116A, 1-fase
vanaf 2013: Type 2 32A, 3-fase
Smart Fortwo elektrische aandrijvingtype 232A, 3-fase
Smith Edisontype 216A, 1-fase
Smith NewtonCEE 5
Spijkstaal Spijk-estekker
Still Mia Electricstekker
Tesla Model 3type 216A, 3-fase
Tesla Model Stype 232A, 3-fase
Tesla RoadsterTesla32A, 1-fase
Tesla Model Xtype 232A, 3-fase
Toyota Prius-plug-intype 116A, 1-fase
Toyota Prius Primetype 116A, 1-fase
Toyota RAV4 EVtype 116A, 1-fase
VW E uptype 216A, 1-fase
VW E-Golftype 216A, 1-fase
VW Golf GTEtype 216A, 1-fase
VW Passat GTEtype 216A, 1-fase
Volvo C30 EVtype 116A, 1-fase
Volvo V60 PIHtype 216A, 1-fase
Volvo XC60 T8type 216A, 1-fase
Volvo XC90 T8type 216A, 1-fase
Lijst word niet geupdate check bij aankoop of gegevens nog relevant en up to date zijn

Vragen en antwoorden over laadkabels

V: Wat is een autolaadkabel en waarvoor wordt het gebruikt?

A: Een autolaadkabel is een elektrische kabel die wordt gebruikt om een elektrisch voertuig (EV) te verbinden met een laadpunt of laadstation. Het dient om elektriciteit van het laadpunt naar de auto over te brengen, waardoor de accu van het voertuig kan worden opgeladen.

V: Zijn alle autolaadkabels hetzelfde?

A: Nee, autolaadkabels verschillen in specificaties, stekkertypes en laadvermogens. De keuze van de kabel hangt af van het type voertuig en het soort laadpunt dat wordt gebruikt. Er zijn verschillende standaarden en aansluitingen, zoals Type 1 en Type 2, die variëren per regio en fabrikant.

V: Hoe kies ik de juiste autolaadkabel voor mijn elektrische voertuig?

A: Kies een autolaadkabel op basis van de specificaties van je elektrische voertuig en het type laadpunt dat je van plan bent te gebruiken. Controleer de laadcapaciteit van je voertuig en zorg ervoor dat de kabel compatibel is met het stekkertype van het laadstation.

V: Wat is het verschil tussen AC-laadkabels en DC-snellaadkabels?

A: AC-laadkabels (wisselstroom) worden gebruikt voor normaal dagelijks opladen en zijn meestal verbonden met reguliere laadpunten. DC-snellaadkabels (gelijkstroom) worden gebruikt voor snelladen en zijn gekoppeld aan snellaadstations, waardoor een elektrisch voertuig veel sneller kan worden opgeladen.

V: Kan ik een gewone verlengkabel gebruiken voor het opladen van mijn elektrische voertuig?

A: Het wordt over het algemeen afgeraden om een gewone verlengkabel te gebruiken voor het opladen van een elektrisch voertuig. Autolaadkabels zijn specifiek ontworpen en gecertificeerd om de veilige overdracht van elektriciteit te waarborgen, terwijl een verlengkabel de stroomkwaliteit kan verminderen en risico’s op oververhitting kan veroorzaken.

V: Hoe lang duurt het om een elektrisch voertuig op te laden met een autolaadkabel?

A: De laadtijd varieert afhankelijk van het laadvermogen van de kabel, het type laadpunt en de capaciteit van het voertuig. Normaal opladen met AC kan enkele uren duren, terwijl snelladen met DC aanzienlijk kortere laadtijden mogelijk maakt, meestal in de orde van 30 minuten tot een uur.

V: Zijn er verschillende lengtes beschikbaar voor autolaadkabels?

A: Ja, autolaadkabels zijn beschikbaar in verschillende lengtes, variërend van enkele meters tot langer. De juiste lengte hangt af van de afstand tussen het laadpunt en de laadpoort van het voertuig. Kies een lengte die voldoende flexibiliteit biedt zonder overtollige kabel die onhandig kan zijn.

V: Hoe onderhoud ik mijn autolaadkabel voor elektrische voertuigen?

A: Om de levensduur van je autolaadkabel te verlengen, vermijd knikken en buigingen, rol de kabel correct op na gebruik en bescherm hem tegen extreme weersomstandigheden. Controleer regelmatig op slijtage of beschadigingen en vervang de kabel indien nodig.