Kennisbank uitleg

laadpaal

Laadpaal

Het laadstation zorgt dus voor de laadstroom op het juiste niveau om de auto in een acceptabele tijd op te laden. Het zorgt voor veiligheid door overbelastingsbeveiliging, voorkomt gebruikersfouten en zorgt voor een optimaal, behoedzaam laadproces via gegevensuitwisseling.

Load balancing

Load balancing is dat de laadpaal het verbruik van de woning meet tijdens het laden van de auto. De restcapaciteit aan stroom zal de slimme laadpaal gebruiken voor het laden van de auto.dit heeft als voordeel dat u maximaal kan laden zonder een verhoging van de nuts aansluiting.

1 Fase laden

Eenfasig laden betekent dat de e-auto alleen wordt aangesloten op een van de drie spanningvoerende draden van de stroomkabel die in elk huishouden en bij elk AC-laadstation in dit land loopt.

3 Fase laden

3 Fase laden betekent dat de e-auto alleen wordt aangesloten op alle spanningvoerende draden(3) van de stroomkabel die in elk huishouden en bij elk AC-laadstation in dit land loopt.Over het algemeen gaat dit sneller dan 1 fase laden.

Type 1 stekker

Type 1 -stekker is een enkelfasige stekker die laadvermogens tot 7,4 kW (230 V, 32 A) toelaat. De norm wordt vooral gebruikt in automodellen uit Azië en is in Europa vrij ongebruikelijk, daarom zijn er nauwelijks laadstations met een vaste type 1 laadkabel .

Type 2 stekker

Met behulp van de type 2 -stekker kunnen in particuliere huishoudens laadvermogens tot 22 kW (400 V, 32 A) worden bereikt. Zelfs bij openbare laadpalen zijn laadvermogens tot 43,5 kW (400 V, 63 A) mogelijk. Het opladen gebeurt in drie fasen, met wisselstroom (AC).

Type 3 stekker

De type 3 stekker is de ideale laadkabel als u op vakantie gaat naar Frankrijk of Italië. Deze stekker wordt gebruikt bij laadvoorzieningen langs de snelwegen. De type 3 stekker is geschikt voor alle elektrische voertuigen met een Mennekes of IEC 62196 aansluiting.

Type 2 ccs plug

De CCS -connector (Combined Charging System) is een verlengde versie van Type 2 met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Daarom wordt het ook wel Combo 2 connector genoemd. Hij kan worden gebruikt voor AC- en DC-laden, meestal met een vermogen tot 170 kW.

AC-opladen

Als de elektrische auto wordt opgeladen met wisselstroom, wordt dit ook wel AC-laden genoemd. Hier moet de ingebouwde AC-lader van het voertuig eerst de AC-stroom omzetten in DC-stroom. Afhankelijk van de geïnstalleerde oplader kan de AC-laadcapaciteit variëren. Een VW e-Golf laadt bijvoorbeeld maar met 7,2 kW op, terwijl een Renault ZOE met maximaal 22 kW oplaadt en dus veel sneller weer klaar is om te rijden. AC-laadpalen worden meestal thuis of bij semi-openbare laadpunten gebruikt.

BMS – Batterijbeheersysteem

Het batterijbeheersysteem is het “brein” van de hoogspanningsbatterij. Het bewaakt de toestand van de cellen tijdens het gebruik en het opladen.Een intelligent batterijbeheersysteem communiceert tijdens het opladen met de wallbox of het laadpaal. Dit optimaliseert de laadstroom voor een zo zacht mogelijke lading en het laden wordt automatisch geregeld. Het BMS houdt de temperatuur van de cellen in de gaten en voorkomt diepontlading of overladen van de accu.

DC aardlekbeveiliging

De DC-foutstroombeveiliging dient ter bescherming van personen. Een laadstation is, net als een stopcontact, een contactpunt tussen mensen en het circuit. Dit punt moet worden beveiligd met een aardlekschakelaar (FI-schakelaar) . Ons elektriciteitsnet thuis is een AC-net. De meeste verbruikers (bijvoorbeeld elektrische voertuigen) werken echter op gelijkstroom. Het kan dus gebeuren dat we niet alleen wisselstromen in het thuisnetwerk hebben, maar af en toe ook gelijkstromen. Effectieve persoonlijke bescherming moet beide erkennen. Dit kan met een FI type B of FI type A-EV of – als het laadstation een DC-aardlekbeveiliging heeft – volstaat een goedkope FI type A. Zonder DC-foutbeveiliging in het laadstation zou een FI type A bij een storing te laat activeren.Kortom: EV-laden kan DC-foutstromen genereren. Bij sommige aardlekschakelaars kunnen deze aardlekschakelaars ervoor zorgen dat deze aardlekschakelaars niet meer goed functioneren. Een DC-foutstroombeveiliging in het laadstation voorkomt dit.

DC-laden (snelladen)

Bij het laden met gelijkstroom wordt de stroom direct in de accu geladen. De dure gelijkrichter wordt in het laadstation of de laadzuil ingebouwd. Deze zogenaamde snellaadstations maken hoge laadcapaciteiten mogelijk. Bij de Nissan LEAF bijvoorbeeld tot 50 kW.

Aardlekschakelaar

ook wel aardlekschakelaars, aardlekschakelaars voor overstroombeveiliging, RCD, RCCB genoemdEen aardlekschakelaar, afgekort FI-schakelaar (F = fout, I = fysisch symbool elektrische stroom I) wordt gebruikt om elektrische schokken te voorkomen en dient zo om mensen te beschermen. Voor het opladen van elektrische auto’s is een aparte FI type A met EV DC foutdetectie gedefinieerd , die aanzienlijk goedkoper is dan de anders vereiste FI type B. Lees meer over waarom u een aardlekschakelaar nodig heeft, welke typen er zijn en wat ze zijn Selectie hangt af van onze installatietips .

Gekalibreerde energiemeter

Sinds april moeten AC- en DC-laadstations factureren volgens de strenge eisen van de kalibratiewet, in overeenstemming met Richtlijn 2014/94/EU van het Europees Parlement betreffende de ontwikkeling van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Dit geldt voor het laden bij openbare laadpalen zoals op de bedrijfslocatie, in hotels en restaurants of in een WEG (Vereniging van Eigenaars).

Hiervoor moeten de elektriciteitsmeters die worden gebruikt om het energieverbruik te factureren, worden gekalibreerd. MID (Measurement Instruments Directive) is een Europese richtlijn voor elektriciteitsmeters. MID-conforme meters hoeven niet te worden gekalibreerd voor inbedrijfstelling.

Intelligente laadstations

Intelligente laadstations zijn uitgerust met een communicatie-unit waarmee het laadproces kan worden aangestuurd (gestuurd laden) of bewaakt (afrekening etc.). Zo kunt u intelligente laadstations in uw Smart Home-systeem integreren, op uw fotovoltaïsche installatie aansluiten of gebruikmaken van diensten zoals de facturatieservice. GSM, Ethernet, WLAN en seriële interfaces zoals RS485 worden momenteel gebruikt als communicatie-interfaces.

IP-beschermingsklasse

De beschermingsklasse IP (Internal Protection) geeft de omgevingscondities aan waaronder het laadstation mag worden gebruikt. De meeste laadpalen zijn geschikt voor buitengebruik. Het eerste cijfer geeft aan in welke mate het laadstation beschermd is tegen vreemde voorwerpen of aanraking (bijvoorbeeld met gereedschap), het tweede cijfer verwijst naar bescherming tegen water. De laadstations die wij aanbieden hebben beschermingsklasse IP 44 of IP 54.
Wat betekent IP 44? Het laadstation is beveiligd tegen contact met gereedschap, geleidende voorwerpen met een diameter > 1,0 mm en tegen vreemde voorwerpen met een diameter > 1,0 mm. Bovendien is het laadstation vanuit elke hoek beschermd tegen opspattend water.
Wat betekent IP54? Het laadstation is volledig beschermd tegen aanraking en stofafzetting aan de binnenkant en tegen opspattend water vanuit elke hoek.

Laadstekker

Afhankelijk van de elektrische auto en de gebruikte manier van opladen (gelijkstroom- of wisselstroomladen) worden verschillende laadkabels en laadstekkers gebruikt. Het onderdeel van de laadkabel dat in de auto-ingang wordt gestoken, wordt in principe de laadconnector genoemd. Laadstekker verwijst naar het andere uiteinde van een Mode 3-laadkabel die in het stopcontact van het laadstation wordt gestoken, mits het een laadstation is met een stopcontact (“laadbus”). Laadt u met wisselstroom, bijvoorbeeld thuis, dan is de type 1 of type 2 aansluiting gangbaar. Bij DC-laadstations vind je voornamelijk CHAdeMO-stekkers, maar ook Combo1- en Combo2-stekkers.

Modbus

Als de laadinfrastructuur moet communiceren met het Modbus-protocol, dat als wereldwijde industriestandaard is gevestigd en onder meer wordt gebruikt bij het bouwen van energiebeheersystemen in talloze industriële bedrijven of hotels, heeft u een vertaler nodig die de taal perfect beheerst beide talen.

Een bovengenoemde vertaler maakt een naadloze integratie van e-auto’s in bestaande energiebeheersystemen van gebouwen mogelijk. Een capabel systeem, zoals het laad- en energiemanagementsysteem ChargePilot , krijgt via Modbus TCP informatie over hoeveel stroom beschikbaar is voor alle laadpunten, vertaalt dit naar OCPP en past zo het energieverbruik van de aangesloten elektrische auto’s dynamisch aan . Het energiemanagementsysteem van het gebouw reageert flexibel op alle andere verbruikers waarmee naast de laadinfrastructuur rekening moet worden gehouden. 

Openbare laadpaal

Openbaar opladen van elektrische auto’s is opladen bij een vrij toegankelijke laadpaal, zoals die van de gemeente of een laadnetwerk (NewMotion, Plugsurfing etc.). Bestuurders kunnen hier op elk moment hun laadkabel inpluggen en beginnen met laden. In onze gids vind je een overzicht van actuele laadtarieven en een laadpas .Semi-publieke oplaadpunten daarentegen staan ​​op privéterrein. Ze zijn in de regel alleen toegankelijk voor bepaalde gebruikersgroepen of voor een beperkte tijd (bijv. op parkeerplaatsen van supermarkten, in ondergrondse parkeergarages van winkelcentra, voor het station e.d.).

RFID

Met de RFID-functie beveilig je het laadstation tegen onbevoegde toegang. Berijders van elektrische auto’s identificeren zich bij het laadstation met een RFID-kaart. Het laadproces wordt pas geactiveerd wanneer de gebruiker wordt herkend. Het verschil tussen de RFID-functies van verschillende fabrikanten zit in de manier waarop en hoeveel extra gebruikers kunnen worden geactiveerd en of de gebruikersgegevens via een app of een ander systeem kunnen worden beheerd. Zo maken KEBA en Mennekes gebruik van zogenaamde master RFID-kaarten. Hiermee kan de verantwoordelijke nieuwe RFID-kaartgebruikers direct ter plaatse bij het laadstation activeren (RFID met lokale whitelist). Bij Mennekes kunnen gebruikers ook via een app worden beheerd of verwijderd. Er is een nieuwe gebruiker toegevoegd aan het online portaal bij Alfen.

Wallbox

Een wallbox is een wandlaadstation voor elektrische voertuigen. Een wallbox die correct is geïnstalleerd door een gespecialiseerde elektricien, maakt veilig en gemakkelijk opladen thuis mogelijk. De wallbox communiceert met de elektrische auto. Stroom vloeit alleen als alles goed is aangesloten. Dit maakt het laadproces snel en veilig. Veel wallboxen hebben ook geïntegreerde veiligheidsvoorzieningen (bijv. DC-aardlekbeveiliging, aardlekschakelaars) en bieden communicatie-, besturings- of bewakingsfuncties. Wallboxen bieden een hoger laadvermogen dan gewone huishoudelijke stopcontacten (tot 22 kW).