Load balancing

Wat is load balancing?

Load balancing is een slimme techniek die zorgt dat er maximaal geladen kan worden wanneer er in de woning weinig energie vraag is.De slimme laadpaal kijkt via een tussenmeter of zoals sommige modellen laadpalen met een P1 meter naar het verbruik van de woning.is er veel energie vraag in de woning dan gaat de slimme laadpaal langzaam opladen, is de weinig energie vraag dan gaat de laadpaal maximaal laden. Load balancing heeft het voordeel dat er in veel gevallen geen grotere huisaansluiting hoeft worden aangevraagd, dus ook geen hogere energie rekening

Is load balancing nodig?

Op de vraag is load balancing nodig is het antwoord nee load balancing is niet nodig. Load balancing zorgt er ook voor dat als de energie vraag in de woning groot is, de auto minder snel gaat laden, dat de stroom een soort van begrensd word.deze begrenzing zorgt er voor dat de zekering onnodig aanspringt en dat u niet voor verrassingen komt te staan.

Een laadpaal met Load-balancing is handig, u sluit u auto aan op de laadpaal met load balancing en u heeft er geen omkijken naar.Bij een laadpaal zonder load balancing kan het elektriciteit net van de woning overbelast worden, met uitval tot gevolg.

Alternatief laadpaal met load-balancing

Een alternatief voor een laadpaal zonder load-balancing kan een laadpaal met ingebouwde timer zijn.Begin het laden van je elektrische auto pas laat op de avond als de woning in ,,rust” is.Bent u klaar met elektrisch koken en de vaatwasser is klaar dan mag de auto starten met laden.Nadeel is dat als u geen vast ritme heeft of u wijkt af van de ritme dat er toch nog kans is op overbelasting van het elektriciteit net.

Hoe werkt load balancing?

De laadpaal kijkt naar wat het energievraag van de woning is, en rekent dan uit hoeveel ruimte er nog over is om te laden.Om de energievraag van de woning te bepalen moet er bij sommige modellen een tussenmeter in de meter gebouwd worden.Er zijn ook sommige load balancing systemen die hebben een uitlees module die kan in de slimme energiemeter gestoken worden(P1 poort).

Meterkast verzwaren of laadpaal met load balancing?

Load-balancing heeft het voordeel dat er meestal geen verzwaring van de hoofdaansluiting hoeft worden aangevraagd.Deze verhoging van de hoofdaansluiting heeft meestal tot gevolg dat de maandelijkse kosten hoger worden.

Wat kost een laadpaal met load balancing?

De kosten van een laadpaal met load balancing gaan hem in de installatiekosten zitten en de aanschaf van een speciale meter die het verbruik van de woning meet, of een aansluiting op je slimme meter.De gemiddelde kosten van een laadpaal met load balancing ten opzichte van een normale laadpaal zijn ongeveer €300 tot €400 meer dan een normale laadpaal.De kosten zitten in het monteren en aanschaffen van de meter.

Het verschil tussen load management en load balancing.

Load management is bedoeld om de stroomverdeling tussen laadstation en laadstation te beheren. Load balancing is bedoeld om de stroomverdeling tussen het laadstation en andere huishoudelijke apparaten te beheren.

Load balancing systemen

Hieronder hebben we de wallbox samen met een energiemeter van carlo gavazzi. Dit op elkaar aangesloten zorgt voor de load balancing.Het nadeel van het systeem zijn de installatiekosten en dat de slimme energie meter moet worden ingebouwd door een specialist.

load balancing

Slimme laadpaal

De Pulsar PLUS is een handzaam laadstation dat online inzicht en load balancing biedt zonder abonnementen. De gegevens zijn inzichtelijk via een app die via WiFi of Bluetooth verbinding maakt, het aanleggen van een datakabel is hierdoor niet nodig. Het compacte design en de flexibele laadsnelheid maken de prijs-kwaliteitverhouding vervolgens erg scherp.


slimme laadpaal

Slimme laadpaal en energiemeter

De Wallbox Slimme Energie Meter 3-fase laad op met beschikbare stroom en zal niet teveel vragen van jouw stroomnet. Zo word de kans op een stroomstoring geminimaliseerd en wordt de auto op een veilige manier zo snel mogelijk opgeladen.load balancer meterkast module


Load balancing zonder installatiekosten

Een laadpaal met load balancing maar zonder het inbouwen van een speciale meter in je meterkast kan ook.Dit bespaart je 60 euro op het installeren van de kw meter in je meterkast.Je moet alleen een apparaat aanschaffen(als je laadpaal dat ondersteunt)die aangesloten word op je p1 van je slimme meter.Dit apparaatje kijkt naar het huidig verbruik van je woning en aan de hand daarvan bepaalt hij of hij snel of langzaam je elektrische auto oplaad.Een mooi voorbeeld is de Easee laadpaal in samenwerking met de Easee Equalizer.

Load balancing makkelijk

Hieronder hebben we de Easee laadpaal samen met een Easee Equalizer. Dit op elkaar aangesloten zorgt voor de load-balancing. Het voordeel van het systeem is dat er geen installatiekosten van het load balancing systeem in de meterkast is, de Easee equalizer is makkelijk in te stellen en te monteren.De Easee Equalizer werkt draadloos met de Easee laadpaal.

easee laadpaal 3 fase 11 kw

De beste slimme laadpaal

De Easee Home is de meest geschikte keuze wanneer je op zoek bent naar een laadstation dat voorzien is van de nieuwste technieken en functies in combinatie met ultiem gebruiksgemak. Dit laadstation is universeel, je hoeft niet na te denken over technische specificaties.


slimme laadpaal  dynamic load balancing

De beste slimme laadpaal

Easee Equalizer is ontworpen om de laadervaring te optimaliseren. het stelt je in staat om alle becshikbare capaciteit in het gebouw te gebruiken voor het laden van elektrische auto’s zonder de hoofdzekering te overschrijden. De Equalizer is enorm gemakkelijk te configureren; neem hem uit de doos en houd hem een seconde voor de Laadrobot. Vervolgens wordt hij aangesloten bij de oorsprong van de stroomvoorziening in de buurt van de elektriciteitsmeter. Klaar! Hij communiceert met de Laadrobot(s) via EaseeLink via radio of WiFi.


Voordelen van Load balancing

Met een load-balancing systeem voor laadpalen, laad u de auto maximaal op wanneer het kan. De voordelen zijn duidelijk:

  • piekbelastingen worden vermeden,
  • geen overbelasting van de woningaansluiting,
  • Geen kosten in uitbreiding van de netaansluiting,
  • sneller opladen van elektrische auto’s.

Nadelen Load balancing

  • Extra installatie kosten, de load balancing moet worden ingebouwd
  • Langzaam laden bij een constant hoog belaste woning

Voorkom piekbelasting met load balancing

Als er laadpalen worden geïnstalleerd zonder load balancing, wordt het elektriciteitsverbruik opgeteld bij het verbruik van het gebouw. Dit gebeurt zodra een voertuig aan het laadpunt wordt opgeladen. Hierdoor wordt de capaciteit van de netaansluiting fors overschreden.Deze piek belasting kan er voor zorgen dat de hoofdzekering van de woning onnodig aanspreekt, en dat u in het donker zit.

2 laadpalen plaatsen met load balancing

Met load balancing is het ook mogelijk om 2 laadpalen te plaatsen, meestal worden er 2 laadpalen van 11kw geplaatst 1 laadpaal word aangesloten zonder load balancing, de andere laadpaal word wel aangesloten met load-balancing. Dit word vaak toegepast met woningen die al een iets hogere aansluiting hebben.

De 2 auto’s die zijn aangesloten op de laadpalen worden tegelijkertijd opgeladen, 1 auto word ,,gewoon” opgeladen zonder beperkingen en de andere word opgeladen afhankelijk van het load balancing systeem. Daarnaast wordt rekening gehouden met de energie vraag van de woning ,als het verbruik in het gebouw laag is, meer auto’s met een hoger laadvermogen en vice versa.

Load-balancing app

Met de app van de laadpalen kun je meestal het verbruik van de laadpaal zien, laadpaal schema’s aanmaken, van wanneer mag mijn auto laden.Meestal hebben de app’s ook de mogelijkheid om de load balancing in te stellen,Met de app kun je dan de grens instellen tot hoeveel hij mag gaan laden.

Load-balancing P1 poort

De P1 poort is een aansluiting op je slimme kWh meter van je woning waarop veel systemen kunnen worden aangesloten.Via de P1 poort word er informatie over het energie verbruik van de woning door gegeven aan de laadpaal.De laadpaal berekent nu hoeveel energie er nog eventueel over is om de auto te gaan opladen.Is er veel energie verbruik(Elektrisch koken, afwasmachine, wasmachine) dan laad de auto langzaam op, is er weinig energievraag vanuit de woning(avond,nacht)dan gaat de automatisch maximaal laden.Het voordeel van de P1 aansluiting is dat er geen kWh meter hoeft worden ingebouwd in de meterkast, dit scheelt weer in de installatie kosten van het plaatsen van de laadpaal installatie.

Mocht je P1 poort al in gebruik zijn door een ander apparaat. dan is er ook de mogelijkheid voor het plaatsen van een P1 splitter, deze P1 splitter maakt het mogelijk om 2 apparaten te gebruiken op een P1 poort.

p1 splitter

P1 splitter

Sluit simpel een 2e apparaat aan op de P1 poort van u slimme meter.
Zoals twee energiemanagers of voor load balancing met een laadpaal om de capaciteit van u aansluiting maximaal te gebruiken.Twee uitgangen waarvan een master en een slave. Het P1 apparaat aangesloten op de master aansluiting bepaalt de uitleesfrequentie en het slave apparaat lift mee.

Compatible met de Nederlandse Dsmr, Smr en Esmr meters van Alliander, Coteq, Enduris, Enexis, Rendo en Stedin.


p1 laadpaal

P1 splitter

Met behulp van deze verlengmodules verbindt uw eenvoudig uw Newmotion laadpaal met uw slimme meter wanneer de afstand te groot is voor een gewone P1 kabel. De verlengmodules stellen u in staat om een afstand tot wel 100 meter te overbruggen met een standaard UTP kabel.

Het verschil tussen load-management en load-balancing .

Load management is bedoeld om de stroomverdeling tussen laadstation en laadstation te beheren. Load balancing is bedoeld om de stroomverdeling tussen het laadstation en andere huishoudelijke apparaten te beheren.

Load balancing laadpaal

De load balancing laadpaal kan worden aangesloten met een data kabel tussen de laadpaal en de meterkast waar de extra energie meter is geplaatst. Er zijn ook laadpalen waar het draadloos gebeurt, dit scheelt weer installatiekosten van de kWh meter.

Load balancing meterkast

De load balancer module in de meterkast, is meestal een extra kWh meter die in verbinding staat met de laadpaal.Ook zijn er load-balancing systemen die aangesloten worden op de bestaande kWh meter in je meterkast, dit word dan meestal gedaan door de P1 poort te gebruiken.De aansluiting van het load-balancing systeem heeft tot voordeel dat er geen extra aanpassingen in de meterkast nodig zijn voor het load-balancing systeem.

Bij het installeren van een laadpaal met een load balancing systeem moet je bij het installeren van de extra groep voor de laadpaal rekening houden met de fase belasting.Als je een 3 fase meterkast hebt, moet je zorgen dat je de groep voor de laadpaal met load balancing op de fase zet die het minst belast word.Dit zorgt ervoor dat de meterkast mooi evenredig gebruikt word, en geen onnodig uitval heeft.

Voordat je de Load balancing module en laadpaal gaat kopen moet je eerst weten hoeveel fase aansluiting je hebt en of je meterkast 1 fase of 3 fase is.De module die je in de meterkast moet plaatsen (bij sommige systemen) zijn er namelijk in 1 fase of 3 fase.

slimme laadpaal

Slimme laadpaal 3 fase energiemeter

De Wallbox Slimme Energie Meter 3-fase laad op met beschikbare stroom en zal niet teveel vragen van jouw stroomnet. Zo word de kans op een stroomstoring geminimaliseerd en wordt de auto op een veilige manier zo snel mogelijk opgeladen.


wallbox energiemeter

Slimme laadpaal 1 fase energiemeter

Met deze Wallbox Power Meter voor Power Boost 1 fase maakt u van uw 1 fase Wallbox laadstation een slim laadstation dat rekening houdt met het totale verbruik in de woning of op de zaak. De reststroom uit het net wordt gebruikt voor het laden van de auto.

Is load balancing de moeite waard?

Een slimme laadpaal is zo’n 200 tot 300 euro duurder dan de meest standaard laadpaal voor thuis. Een investering die de moeite waard is – en zo niet vandaag, dan uiterlijk over een paar jaar, bijvoorbeeld om uw elektrische auto te integreren in het elektriciteitsnet.

Als je echter echt alleen geïnteresseerd bent in opladen, heb je geen intelligent laadstation met load balancing nodig en kun je jezelf uitrusten met een goedkope laadpaal . Vergeet niet om het laadvermogen en het type stekker te selecteren op basis van uw elektrische auto. Lees meer over het kopen van het juiste laadstation en waar u op moet letten.

Hoe werkt load balancing tussen meerdere laadpalen?

Met dezelfde aansluiting kun je meerdere laadpalen met load balancing in ,,serie ” aansluiten dit noem je load management.De laadpalen communiceren automatisch met elkaar om de ingestelde maximale stroom niet te overschrijden.Zo kunt u meerdere auto’s tegelijk opladen zonder het elektriciteitsnet te overbelasten.De Easee laadpaal is hier een mooi voorbeeld van.1 laadpaal is de master en de andere laadpalen zijn de slave laadpalen.De master kijkt naar het verbruik van de woning, en afhankelijk van het verbruik gaat hij de elektrische auto’s laden.