Laadkabel hybride auto

Welke laadkabel voor je hybride auto?

Welke laadkabel hybride auto?Steeds meer fabrikanten bieden elektrische auto’s aan, die ook met een laadkabel moeten worden opgeladen. Er is echter een grote verscheidenheid aan stopcontacten en laadstekkers, waardoor er een wirwar van verschillende laadkabels, adapters en laadpalen ontstaat. Tot onbegrip van veel klanten leveren sommige autofabrikanten hun voertuigen zelfs zonder laadkabel, zodat je ze ofwel extra bij de dealer moet kopen, wat erg duur is, of je moet op zoek naar goedkope alternatieven. Bij ons vind je alle informatie over de individuele kabeltypes, en wat de verschillen zijn.Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Wat is een hybride auto?

Een auto met hybride aandrijving heeft in principe twee verschillende motoren: meestal is het een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor. Er zijn echter verschillende versies met betrekking tot de taakverdeling.In het geval van een parallelle werking is elke motor verantwoordelijk voor het aandrijven van bepaalde onderdelen in het voertuig. Bij een seriële hybride aandrijving daarentegen fungeert de verbrandingsmotor slechts als ondersteuning. Er zijn ook gemengde hybrides die beide functionaliteiten gebruiken.

Moet u hybride auto’s opladen?

Of het nodig is om een ​​hybride auto op te laden, hangt af van het type voertuig. Bij een serieel hybride voertuig is de belangrijkste functie van de verbrandingsmotor het opladen van de accu van de elektrische aandrijving. Dit type voertuig hoeft dus niet opgeladen te worden. Dat geldt ook voor full-hybrides, die korte afstanden volledig elektrisch kunnen afleggen.Bij een plug-in hybride (PHEV) ligt de situatie anders. Bij deze modellen laadt de verbrandingsmotor de accu niet op. Als u elektrisch wilt rijden, moet u het voertuig opladen bij uw thuiswallbox of een openbaar laadstation .

Hoe kan ik een hybride auto opladen?

Bij hybride auto’s laadt de elektromotor de aandrijfaccu op, waardoor extern opladen overbodig wordt. De plug-in hybrides zijn een uitzondering . Net als normale e- auto’s kunnen deze worden opgeladen bij stationaire energiebronnen. De verbrandingsmotor heeft brandstof nodig..Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Wat is het verschil tussen een plug-in hybride en een hybride?

Hybride en plug- in hybride voertuigen lijken technisch erg op elkaar. Een Toyota hybride auto schakelt naadloos tussen twee aandrijfsystemen, een zuinige benzinemotor en een zelfopladende hybride batterij. Plug -in hybride auto’s werken op dezelfde manier, maar hebben een batterij met een grotere capaciteit.

Laadkabel hybride auto

De beste laadkabel #1

Met de 32A-capaciteit laadt het veilig op tot 22KW via 3 fasen. Met IP54-classificatie voor het veilig buiten laden bij alle weersomstandigheden.Lengte 8 meter, incl. handige transport en beschermende draagtas is dit een robuuste en stevige laadkabel.


laadkabel webaso mode 3 laden type 2 stekker

De beste laadkabel #2

Deze hoogwaardige oplaadkabel van Webasto is geschikt voor elektrische auto’s met een Type 2 aansluiting aan de zijde van de auto. Bovendien is deze kabel geschikt voor auto’s die een zwaarder laadvermogen aan kunnen (tot 3 x 32A).
Deze uitvoering van de Webasto 3 x 32A laadkabel wordt u geleverd met een mooi uitgevoerde kabeltas. Het materiaal van de tas is waterdicht dus ook al is de kabel nat en vuil, uw kofferbak blijft schoon.


Spiraal mode 3 opladen type 2 stekker

De beste laadkabel #3

Dankzij de gedraaide vorm is de kabel met 70cm erg compact en kan uitgetrokken worden tot maar liefst 3.5 meter.Deze laadkabel is geschikt om elk voertuig met een Type 2 Mennekes op te laden met een snelheid van 40 km/u(7.2Kw). De laadkabel past op elke laadkabel in Europa en is voorzien van techniek om oververhitting te voorkomen.IP65 bescherming zorgt ervoor dat er geen vuiligheid en water naar binnen komt


Laadsnoer laadpaal robuust

De beste laadkabel #4

Deze type 2 – 3 fase 32 ampere laadkabel is voorzien van twee verschillende stekkers. De Type 2 stekker is geschikt voor bijna alle elektrische voertuigen met een Mennekes Female of IEC 62196-2 aansluiting. Aan de autozijde is de laadkabel voorzien van een Mennekes Male aansluiting. De Mennekes Male aansluiting is de Europese standaard voor publieke en particuliere laadpunten in Nederland.


laadsnoer 16 ampere type 2 stekker

De beste laadkabel #5

Type 2 Mennekes past op iedere laadpaal in Europa

Efficiënt laden op 3.7 kW

Hitte bestendig door speciaal gehard, mat plastic

Ergonomisch design met anti slip en stevig handvat

IP54 bescherming maakt de kabel waterproof en bestendig tegen vuil

Langere lengte laadkabel beschikbaar. Variatie in 5 en 8 meter


Welke laadkabels zijn er voor hybride auto’s?

Om het gebruik en de veiligheid van het opladen van een elektrische auto te waarborgen, zijn er bepaalde normen waaraan een oplaadkabel voor een elektrische auto, ook wel wallbox-oplaadkabel genoemd , moet voldoen. De IEC 62196 is een belangrijke norm die internationaal geldig is voor stekkertypes, stekkerverbindingen en stopcontacten. Bovendien definieert IEC 61851-1 verschillende oplaadmodi voor elektrische voertuigen. IEC staat voor de International Electrotechnical Commission, die op uniforme wijze de normen voor laadkabels definieert.Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Type 1 en type 2 laadkabels zijn geschikt voor laden met wisselstroom. Een snellaadstation dat het voertuig snel oplaadt met gelijkstroom is uitgerust met een uitbreiding van deze twee basistypes. De CHAdeMO is de uitbreiding van de type 1 connector en de CCS connector, ook wel Combo 2 genoemd, is een uitbreiding van de type 2 connector.

Wat is een Mode 3 oplaadkabel?

Er zijn in principe vier oplaadmodi voor oplaadkabels voor elektrische auto’s. Modus 1 betekent het laadproces met laadkabels aan normale huishoudelijke stopcontacten die een beschermend contact hebben.Modus 2 duidt een één- tot driefasig laadproces aan, met een permanent gecodeerd signaal aan de connectorzijde. Met de mode 1 en de mode 2 laadkabel kan de elektrische auto thuis aan het stopcontact worden opgeladen. Mode 3 betreft het laden met specifieke laadconnectorsystemen die geschikt zijn voor elektrische voertuigen met een piloot- en stuurcontact. Mode 4 wordt gebruikt voor snelladen, wat wordt bereikt door een externe lader aan te sturen.

Laadprocessen met Mode 1 en Mode 2 zijn over het algemeen niet aan te raden, omdat het laadproces te veel tijd kost en persoonlijke bescherming meestal niet gegarandeerd is bij het gebruik van dergelijke laadkabels, vooral bij het opladen aan een standaard huishoudelijk stopcontact. Om een ​​elektrische auto snel en veilig op te laden, worden laadkabels aanbevolen die geschikt zijn voor mode 3. Er kan ook een eenvoudige stekker met mode 2 worden aangesloten, maar de laadcapaciteit is dan beperkt en het laadproces duurt langer.Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Een Mode 3 laadkabel is de verbindingskabel tussen de laadpaal en de elektrische auto. Met een Mode 3 laadkabel laad je met een laadvermogen tot 43 kW. De wallbox, het laadapparaat voor thuis, laadt de e-car op met behulp van een mode 3-laadkabel, die meestal permanent is geïntegreerd. Meestal heb je ook een mode 3 laadkabel nodig om te laden bij openbare laadpalen. Van type 2 naar type 2 in Europa, van type 2 naar type 1 in Azië of Amerika.

Wat is een Type 1 laadkabel?

De Type 1 laadkabel heeft een enkelfasige stekker die een laadvermogen tot 7,4 kW mogelijk maakt. Aangezien de enkelfasige stekker in Azië de standaard is, vindt u deze vooral op modellen uit de Aziatische regio. In Europa is deze stekker niet gebruikelijk, waardoor er nauwelijks laadpalen met een type 1 laadkabel kunnen worden aangestuurd.Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Wat is een type 2 laadkabel?

De Type 2 laadkabel is Mode 3-compatibel en geschikt voor snelladen tot circa 22 kW. Het bevat een 3-fase stekker en is sinds januari 2013 standaard in Europa. De type 2-connector is gedefinieerd in de norm IEC 62196-1.

Met deze laadkabel zijn laadvermogens tot 22 kW mogelijk voor privégebruik, bijvoorbeeld met een wallbox. Met openbare laadpalen zelfs tot 43 kW. In Europa zijn de openbare laadpalen veelal ingericht om te laden met een type 2 laadkabel. Elke laadkabel met mode 3 kan erop worden aangesloten. Het voordeel van een type 2 laadkabel is dat de connector op het station en ook op het voertuig wordt vergrendeld door het voertuig te vergrendelen.

Welke laadkabel is geschikt voor welke auto?

Voor het laden bij openbare CCS-laadstations, die snelladen met gelijkstroom mogelijk maken, heeft u geen eigen laadkabel nodig. De laadkabel is hier al geïntegreerd. Bij het laden aan wisselstroom- of AC-laadstations heb je echter vaak een eigen laadkabel nodig.Let bij het kopen echter zeker op het type dat u nodig heeft. Alleen al afhankelijk van het model zijn verschillende laadkabels nodig. Gebruik voor Europese modellen zoals Mercedes, Audi, Opel, Peugeot, Ford en VW, maar ook nieuwe modellen van andere fabrikanten zoals Tesla, Hyundai of Kia de Europese Type 2 standaard stekker. De type 2 oplaadkabel moet dus zeker aangeschaft worden.Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Kies je daarentegen voor een elektrische auto uit Azië of Noord-Amerika, zoals de Nissan Leaf of Kia Soul EV, dan dien je een type 1 laadkabel aan te schaffen. Er zijn ook adapters voor de type 1 stekker om te laden bij een type 2 laadpaal.

Hoe snel laadt een plug-in hybride met een type 2 laadkabel?

Je eigen type 2 laadkabel hybride auto wordt meestal gebruikt voor het laden met wisselstroom aan je eigen laadpaal of bij openbare laadpalen. De laadkabel hybride auto is ontworpen voor een maximaal vermogen tot 32 ampère of 22 kW.Er zijn ook speciale wallboxen voor plug-in hybride auto’s.

De meeste plug-in hybride voertuigen hebben een type 2 stekker waarmee je de laadkabel kunt gebruiken om thuis of onderweg met wisselstroom te laden. Een plug-in hybride kan bij een 1-fase AC-laadpaal worden geladen met 32 ​​ampère met een maximum van 7,4 kW, maar de meeste voertuigen kunnen slechts worden geladen met een maximum van 3,7 kW. Afhankelijk van de hybride auto haal je thuis een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. Dat kan met elke vaste wallbox of een mobiele oplader die wordt aangesloten op een stopcontact, het rode CEE-stopcontact of de blauwe CEE-campingstekker.

Plug-in hybride oplaadtijdenaccu groottelaadvermogenStopcontact 2,3kwlaadpaal type 2
Mercedes A 250 e15,6 kWhMaximaal 7,4 kW5,5 uur2 uur.
Mitsubishi Outlander13,8 kWhMaximaal 3,7 kW6 uur3,5 uur
Volvo XC409,7 kWhMaximaal 3,7 kW4,5 uur2,5 uur
Volkswagen passat9,9 kWhMaximaal 3,6 kW4 uur2,5 uur
BMW 3 serie7,6 kWhMaximaal 3,6 kW3,5 uur2 uur.
Ford Kuga14,4 kWhMaximaal 7kW.6,5 uur2 uur.
Volvo XC6012 kWhMaximaal 3,6 kW5,5 uur3,5 uur
Audi Q514,1 kWhMaximaal 7,4 kW6,5 uur2 uur.
Mercedes e-klasse13,5 kWhMaximaal 7,4 kW6 uur1.8 uur
KIA8,9 kWhMaximaal 3,3kW4 uur2,5 uur

Moet je een hybride auto opladen?

Ze staan ​​bekend als “hybride elektrische voertuigen” omdat ze twee krachtbronnen hebben: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat je ze niet hoeft aan te sluiten op een externe stroombron, in tegenstelling tot puur elektrische voertuigen..Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Kan je een Hybride auto opladen thuis?

Kan ik mijn hybride auto opladen aan het stopcontact? Zelfs bij de meeste plug-in hybrides is er altijd de mogelijkheid om het voertuig op te laden aan een conventioneel stopcontact . De oplaadtijd is hier echter veel langer dan bij een wallbox of een openbare laadpaal.

Hoe vaak moet je een hybride opladen?

U hoeft een seriële hybride auto of een volledige hybride niet op te laden . Alleen een plug-in hybride moet na ongeveer 50 km worden opgeladen.

Hoe lang gaat de batterij mee in de hybride?

Op dit moment wordt uitgegaan van een levensduur van acht tot tien jaar, wat zou moeten overeenkomen met zo’n 500 tot 1.000 laadcycli. Er wordt uitgegaan van een gemiddelde actieradius van 100 kilometer per laadproces, wat dan overeenkomt met een kilometerstand van 50.000 tot 100.000 kilometer.Lees verder om zo meer informatie te krijgen over welke laadkabel hybride auto.

Is een hybride aan te raden?

De hybride aandrijving heeft twee grote voordelen: een laag brandstofverbruik en een betere acceleratie. Aangezien er ook een elektromotor is ingebouwd, volstaat een kleinere verbrandingsmotor met een lager vermogen en een lager verbruik in de hybride auto. De generator kan overtollige energie gebruiken om de accu op te laden.