De beste laadpalen zie je bij ons in de test laadpaal vergelijken 2023.
Wil je je elektrische auto gemakkelijk en handig thuis opladen, dan kun je kiezen voor een laadpaal. De selectie van modellen op de markt neemt voortdurend toe. In onze wallbox-testvergelijking laten we waardevolle laadpalen voor thuis zien, vertellen we waar je op moeten letten en wat belangrijk is.Lees hier alles over laadpalen en onze laadpaal vergelijken test.
Laadpaal vergelijken- de belangrijkste dingen in het kort
Met een wallbox laadt u uw eigen elektrische auto gemakkelijk en veilig thuis op. Extern opladen via een openbare laadpaal is dan niet meer nodig, maar de auto kan in de buurt gebruikt worden, b.v. B. voorzien worden van nieuwe energie in uw eigen (ondergrondse) garage. Het volgende is van toepassing:
Wallbox-kosten : De wallbox kost tussen de 400 en 1.500 euro, voor de installatie moeten geïnteresseerden nog eens 400 tot 2.300 euro verwachten. Kostenfactoren zijn de functieomvang van de wallbox en de noodzakelijke ombouwmaatregelen.
Wallbox-modellen : Alle wallboxen moeten geregistreerd zijn bij de netwerkoperator. Modellen van meer dan 11 kW hebben ook goedkeuring nodig. Naast het laadvermogen zijn er ook verschillen in de laadstekkers – in Europa zijn echter Type 2 stekkers de standaard. De Wallbox heeft een hoogspanningsaansluiting nodig, daarom moet een installatieservice met een elektricien worden ingeschakeld.Lees hier alles over laadpalen en onze laadpaal vergelijken test.
Aankoopadvies voor laadpalen – hiermee moet u rekening houden bij het kopen
Laadvermogen : laadpalen met 11 kW of laadstations met 22 kW zijn de moeite waard voor thuisgebruik . Bij het kopen van laadpaal moet je rekening houden met het vermogen van de laadpaal, en of je huisaansluiting dit kan hebben.Lees hier alles over laadpalen en onze laadpaal vergelijken test.
Kopers moeten er ook op letten of de wallbox is uitgerust met een ingebouwde oplaadkabel of dat er een oplaadkabel van de elektrische auto is. Als de laadkabel is ontworpen voor een zwakkere lading dan de wallbox biedt, laadt de auto navenant langzamer op. Beide componenten moeten zijn ontworpen voor hetzelfde sterke laadvermogen om de maximale snelste oplaadtijd te bereiken.
Stekkersysteem : Naast het laadvermogen is ook het stekkertype belangrijk. De type 2 stekker of aansluiting is de standaard in Europa. Ook de laadkabel van de wallbox moet compatibel zijn met de aansluiting op de auto – of de laadkabel van de auto met de aansluiting van de wallbox, afhankelijk van het type wallbox.Wij adviseren een laadpaal met laadkabel zodat gebruikers niet steeds de laadkabel voor de elektrische auto uit de kofferbak hoeven te halen. Bij een thuislaadpaal kan de kabel meestal netjes worden opgerold zodat er geen struikelgevaar is.Lees hier alles over laadpalen en onze laadpaal vergelijken test.
Fabrikantselectie : Bij het selecteren van een wallbox moeten geïnteresseerden letten op een kwalitatieve fabrikant, zodat het laadstation na aankoop toekomstbestendig is, b.v. B. kan worden uitgerust met reserveonderdelen en services. Bekende fabrikanten zijn onder andere Heidelberg, ABL, Wallbox, Webasto, juice technology en KEBA.
Laadpaal Installatie : Het installeren van een wallbox is geen klusje voor amateurs of doe-het-zelvers – ze riskeren een gevaarlijke elektrische schok. Hiervoor moet een gespecialiseerd bedrijf worden ingeschakeld, aangezien de aansluiting op een hoogspanningsstroom noodzakelijk is. Elektriciens gespecialiseerd in wanddozen garanderen een veilig gebruik van het systeem.
Laadpaal functies : De prijs van een wallbox varieert ook afhankelijk van het bereik van beschikbare functies. Moet het laadstation voor thuis slim zijn en via een app te bedienen? Zijn bepaalde beveiligingsfuncties geïntegreerd of moeten deze achteraf door een elektricien worden aangebracht? Sommige modellen kunnen ook worden voorzien van stroom uit uw eigen fotovoltaïsche installatie, bijvoorbeeld met behulp van een energiemanagementsysteem.
Toegangsbeperking : Als de wallbox zich in een semi-openbare ruimte bevindt, is toegangsbeperking de moeite waard. Dit is ook een veilige optie als de wallbox slechts door een deel van de bewoners van een wooncomplex wordt gebruikt. Afhankelijk van het model kunnen rechten worden toegekend via RFID of sleutelschakelaar.
Hoeveel kost een laadpaal-installatie?
Naast de wallbox-kosten van zo’n 400 tot 1.500 euro, moeten geïnteresseerden rekening houden met nog eens 400 tot 2.500 euro voor de installatie. Voor de installatie moet een elektricien worden ingehuurd. De kosten zijn afhankelijk van welke aanpassingen er nodig zijn om de wallbox te kunnen plaatsen, er moeten namelijk kabels worden gelegd.Lees hier alles over laadpalen en onze laadpaal vergelijken test.
Bij het kopen van een laadpaal en het aanvragen van een laadpaal-kostenoverzicht splitsen we de factoren op waarvan de kosten afhankelijk zijn.Als u op zoek bent naar een gespecialiseerde partner voor wallbox-installatie, vindt u hier tips om u te helpen bij het vinden van een wallbox -installatieservice. Wij raden met name ons wallbox-formulier aan , waar u gratis en vrijblijvend een offerte kunt krijgen voor een wallbox inclusief montage.Lees hier alles over laadpalen en onze laadpaal vergelijken test.
Laadpaal vergelijken
Specificaties
- Laadvermogen: 11 kW
- Fase 3 – 16 Ampere aansluiting.
- Type 2 stekker.
- 6 meter laadkabel.
- Inclusief aardlekschakelaar,
Pluspunten
- 6 meter laadkabel
- Geen abonnement
- Ingebouwde DC fout bescherming
- Geen abonnement of maandelijkse kosten.
- Scherm voor alle laad informatie.
Minpunten
- Vaste aangegoten voedingskabel
- Vaste laadkabel
Specificaties
- Volledig dynamisch laadvermogen 1,4 – 22 kW (1 en 3 fase opladen)
- Geïntegreerde 4G in elke unit (e-sim), gratis levenslang abonnement inbegrepen
- Wifi-verbinding mogelijk
- Permanente vergrendeling van de Type 2-kabel mogelijk
Pluspunten
- Verschillende kleuren cover
- Ingebouwde DC fout bescherming
- Geïntegreerde RFID-lezer
- Energiemeting , voor het aflezen van je laadverbruik
- Verschillende kleuren covers beschikbaar
Minpunten
- Moeilijk te openen
- prijs
Specificaties
- Ingebouwde kWh-meter
- 6 meter vaste kabel
- wifi verbinding
- modulaire opbouw
- UMTS-verbinding
Pluspunten
- modulaire opbouw
- Uitgebreide app
- Ingebouwde DC fout bescherming
Minpunten
- Moeilijk te openen
- Vaste aangegoten voedingskabel
- Vaste laadkabel
Specificaties
- 5 meter vaste kabel
- wifi verbinding
- UMTS-verbinding
- Connectiviteit via Wallbox app
- Uit te breiden met Dynamic Load Balancing
Pluspunten
- Ingebouwde DC fout bescherming
- Geen abbonement
Minpunten
- Moeilijk te openen
- Vaste laadkabel
- kabelhouder nodig
Specificaties
- 4.5 meter vaste kabel
- Ingebouwde DC fout bescherming
- afsluitbaar met sleutel
Pluspunten
- Ingebouwde DC fout bescherming
- Geen abbonement
Minpunten
- Vaste laadkabel
- geen display
- geen app
Laadpaal vergelijken uitslag
De beste laadpaal die uit de test komt is de Besen 11 kw laadpaal. De besen laadpaal 11 kw is de laadpaal met de beste kwaliteit prijsverhouding.Het is een robuuste 11 kw laadpaal die geschikt is om je elektrische auto op te laden.Lees hier onder verder waarom we in deze laadpaal vergelijken test tot dit resultaat zijn gekomen.
Specificaties
- Laadvermogen: 11 kW
- Fase 3 – 16 Ampere aansluiting.
- Type 2 stekker.
- 6 meter laadkabel.
- Inclusief aardlekschakelaar,
Pluspunten
- 6 meter laadkabel
- Geen abonnement
- Ingebouwde DC fout bescherming
- Geen abonnement of maandelijkse kosten.
- Scherm voor alle laad informatie.
Minpunten
- Vaste aangegoten voedingskabel
- Vaste laadkabel
Laadpaal 11 kW of 22 kW
Bij de laadpaal vergelijken test is ook de vraag lans gekomen om voor een 11 kW laadpaal te kiezen of voor een 22 kW laadpaal.Voor de meeste eigenaren van elektrische auto’s is een laadpaal van 11 kW perfect geschikt, omdat ze hun auto ‘s nachts opladen en daarom is een snelle oplaadtijd niet vereist. Daarnaast is een laadpaal 11 kW goedkoper en kan meestal zonder net verzwaring geplaatst worden. Vergeet niet: hoe langzamer de batterij van een elektrische auto oplaadt, hoe minder belastend is voor de batterij.
Waar moet je opletten bij het kopen van een 11 kW laadpaal?
Een goede wallbox moet veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Ook een goede prijs-kwaliteitsverhouding speelt een rol. Alvorens te beslissen over een eigen laadpaal, moeten de lokale omstandigheden en de stroomvoorziening op de geplande locatie worden gecontroleerd door een elektricien. Ook de latere montage moet door specialisten worden uitgevoerd. De volgende criteria spelen een rol bij de aankoopbeslissing voor de laadpaal 11 kW:
- de laadstekker (voor Europese e-auto’s is dit een type 2 stekker)
- het maximale laadvermogen (in dit geval tot 11 kW)
- de juiste laadkabel (een wallbox met een type 2 stopcontact voor een losse kabel vergroot de flexibiliteit)
- eventuele extra functies
- snelle montage en inbedrijfstelling
- Laadactivering via RFID (als bescherming tegen onbevoegde toegang)
- geïntegreerde aardlekbeveiliging
Hoe snel laad een laadpaal van 11 kW op
Een elektrische auto met een batterijcapaciteit van 40 kWh heeft met een wallbox van 11 kW ongeveer vijf uur nodig om volledig op te laden. Ter vergelijking: een wallbox van 22 kW verkort de oplaadtijd met ongeveer de helft. Laadpalen met 22 kW laden echter maar twee keer zo snel als het elektrische voertuig ook met een hoger vermogen kan laden. Dit moet zeker worden gecontroleerd voordat u koopt.
Wie continu afhankelijk is van het snel opladen van de elektrische auto, wordt aangeraden een wallbox met 22 kW te gebruiken – mits de auto dit laadvermogen ondersteunt. Anders is een laadstation met 11 kW laadvermogen ruim voldoende.Lees verder waarom we in deze laadpaal vergelijken test tot dit resultaat zijn gekomen.
Laadpaal en laadkabel welke soorten laadkabels zijn er?
Als je je elektrische auto wilt opladen, heb je niet alleen een stopcontact op de auto en een gratis oplaadpunt nodig. Ook moet de juiste kabel aanwezig zijn. In de e-car sector wordt in principe onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten kabels.
Mode 2-laadkabel: De zogenaamde Mode 2-laadkabel wordt meestal meegeleverd bij elektrische voertuigen als basisuitrusting. Hiermee kan de voertuigaccu aan elk standaard stopcontact voor huishoudelijk gebruik of aan een CEE-stopcontact worden opgeladen. Een in de kabel geïntegreerd apparaat, de in-cable control box genaamd, maakt de noodzakelijke communicatie tussen de verbinding en de auto mogelijk – bijvoorbeeld de laadstatus wordt verzonden. Moderne versies van de kabel hebben een laadvermogen tot 22 kilowatt en hebben daarnaast veiligheidsopties die het risico op oververhitting en brand minimaliseren. Zo smoort de kabel, afhankelijk van de situatie, de stroomsterkte wanneer de temperatuur zich in een kritiek bereik ontwikkelt.
Mode 3 laadkabel: Voor een verbinding tussen laadpalen zoals openbare laadpalen of wallboxes is een Mode 3 laadkabel nodig. Een in de kabel ingebouwde bedieningskast is hierbij overbodig, aangezien het laadstation zelf via de kabel met het voertuig communiceert. Voor elektrische auto’s uit Azië die bestemd zijn voor de Europese markt is meestal een mode 3 laadkabel van type 2 naar type 1 nodig om gebruik te kunnen maken van lokale laadpalen met een type 2 aansluiting. Voor de Renault ZOE en andere elektrische auto’s uit Europa daarentegen is een mode 3 laadkabel van type 2 naar type 2 vereist. Kabels van dit type bereiken laadvermogens tot 43 kilowatt.
De nummer 1 laadpaal die in onze laadpaal vergelijk test als de beste is uitgekomen heeft een vaste laadkabel aangesloten.