Voordelen eigen laadpaal

Voordeel 1: oplaadtijden van de elektrische auto

Wat zijn de voordelen eigen laadpaal?Met een eigen laadpaak kunnen de oplaadtijden van een e-car thuis aanzienlijk worden verkort. Dit is vooral handig als je haast hebt. Aan een wallbox van 22 kW kan tussen de 130 en 150 km in één uur worden opgeladen, afhankelijk van het verbruik van de elektrische auto. Ter vergelijking: voor dezelfde toename in actieradius zou je ongeveer 10 uur nodig hebben op een 230V-stopcontact.

Met toenemende accucapaciteit van de elektrische auto wordt het voordeel van een 11kW of 22kW laadpaal ten opzichte van een gewoon stopcontact nog groter. Met een batterij van 75kWh, zoals die in de Tesla Model 3 of Model Y LongRange zit, zou het opladen van de batterij van 0-100% aan een stopcontact ongeveer 32 uur duren. Bij een 22kW laadpaal zou hetzelfde laadproces slechts ongeveer 3,5 uur duren.

Voordeel 2: Comfortabel opladen dankzij de wallbox

In combinatie met een vast geïnstalleerd laadstation kan een elektrische auto eenvoudig en comfortabel thuis worden opgeladen.Omdat in veel wallboxen al een laadkabel is geïntegreerd, bespaar je jezelf het gedoe van in- en uitpakken. Dit is vooral handig als het regent, omdat het niet nodig is om de natte en vuile kabel schoon te maken en op te bergen.Nadat de wallbox op de elektrische auto is aangesloten, start het laadproces meestal automatisch.

Tenzij je hebt gekozen voor een laadstation met geïntegreerde toegangsbeveiliging, waarbij het laadproces nog moet worden geautoriseerd met een sleutel of een RFID-kaart. Dit beschermt de eventueel vrij toegankelijke muurdoos op de oprit of onder de carport tegen onbevoegde toegang.lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

Voordeel 3: Lagere elektriciteitskosten

In tegenstelling tot een verbrandingsauto, waarbij meestal alle brandstof in de tank terechtkomt, gaat bij het opladen van de elektrische auto energie verloren. Enerzijds zijn deze het gevolg van het feit dat verschillende elektrische systemen (accumanagementsysteem, accukoeling of -verwarming etc.) van de elektrische auto actief moeten zijn tijdens het laadproces en continu stroom verbruiken. Een andere reden zijn de onvermijdelijke leidingverliezen door de elektrische weerstand van de leidingen en kabels naar het laadstation en naar de accu.lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

Door de elektrische auto op te laden met een krachtige laadpaal kunnen deze onvermijdelijke laadverliezen worden teruggedrongen. In tegenstelling tot langzaam laden aan een 230V-stopcontact wordt de laadtijd drastisch verminderd en daarmee de permanente laadverliezen van de voertuigsystemen.

Voordeel 4: Veilig opladen met een wallbox

Gebruikelijke 230V-huishoudstopcontacten zijn slechts voorwaardelijk geschikt voor het permanent opladen van elektrische auto’s. Lange kabellengtes, dunne kabeldoorsneden, in serie geschakelde stopcontacten en slechte contacten vormen een probleem.Om deze redenen mogen huishoudelijke stopcontacten niet langdurig aan zulke hoge stromen worden blootgesteld. Naast de zeer hoge en kostbare laadverliezen (zie voordeel 3) bestaat ook het risico van een verkoold stopcontact.

Oplaadpalen voor elektrische auto’s zijn speciaal ontworpen voor deze ladingen en ook dienovereenkomstig beveiligd, zodat de elektrische auto comfortabel en veilig thuis kan worden opgeladen.lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

Hoe snel kan een elektrische auto opladen?

De maximale snelheid waarmee een e-auto kan worden opgeladen, wordt enerzijds bepaald door het laadvermogen van de in het voertuig geïnstalleerde lader en door het maximaal mogelijke laadvermogen van de laadpaal/wallbox. De zwakkere schakel in deze laadketen bepaalt de laadsnelheid waarmee de elektrische auto of de ingebouwde accu geladen kan worden.

Het voertuig of de wallbox past het laadvermogen aan de zwakkere deelnemer aan. Daarnaast kan de type 2 laadkabel ook het laadvermogen beperken. Natuurlijk ondersteunen alle vast geïnstalleerde kabels op het laadstation ook de bijbehorende laadcapaciteit van de wallbox. Ook de door de fabrikant van de elektrische auto geleverde type 2 laadkabels ondersteunen minimaal de laadkracht van het voertuig, dit mag dus nooit de beperkende factor zijn. Wanneer je later zo’n kabel koopt, bijvoorbeeld omdat je een langere nodig hebt, moet je op de juiste maximale laadsterkte letten.lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

  • 2,3kW 230V stopcontact
  • 11kW oplader in de elektrische auto
  • 2,3 kW laadvermogen
  • 11kW laadstation
  • 22kW oplader in de elektrische auto
  • 11kW laadvermogen
  • 22kW laadstation
  • 11kW oplader in de elektrische auto
  • 11kW laadvermogen
  • 22kW laadstation
  • 22kW oplader in de elektrische auto
  • 22kW laadvermogen

Laadpaal kopen 11kW of 22kW

22kW Wallbox is de eerste keuze

Als de huisaansluiting of de onderverdeling een laadpaal met een vermogen van 22 kW toestaat, kunnen we alleen maar aanraden om er een te installeren. Er zijn geen nadelen behalve de kleine meerkosten voor installatie en de iets hogere aanschafprijs. 

Mocht dit niet het geval zijn, dan is er nog de mogelijkheid om de elektrische installatie voor een 22kW wallbox te ontwerpen en te laten plaatsen. De meeste 22kW-laadstations kunnen ook worden gesmoord tot 11kW. Zo heb je later alsnog de mogelijkheid om de netbeheerder het vermogen van de huisaansluiting te laten verhogen. 

11kW wallbox is meestal voldoende

Als het installeren en gebruiken van een 22kW wallbox geen optie is, kies dan in ieder geval een 11kW wallbox. Hiermee laadt u uw elektrische auto in de meeste gevallen ook altijd voldoende snel en betrouwbaar op. lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

Zelfs in een huishouden met twee elektrische voertuigen laadt een laadpaal van 11 kW deze probleemloos op. Ten eerste is het zeer onwaarschijnlijk dat u beide tegelijkertijd moet opladen. Als u dat toch doet, moet u ze na een paar uur opladen weer omwisselen. Aan een 11kW laadpaal laad je immers binnen 2 uur een actieradius van 150-200km op.lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

voordelen eigen laadpaal

Beste uit de test #1

Besen 11kW auto laadpaal | type 2 prima laadpaal en de beste uit de laadpaal test, is zeer eenvoudig te installeren.Goed materiaal, Robuuste dikke kabels,compleet en inclusief montagemateriaal.Ingebouwde DC foutbescherming met vaste type 2 stekker.Lees verder om antwoord te krijgen op de vraag welke laadpaal kopen?


easee laadpaal 3 fase 11 kw

Beste uit de test #2

De Easee Home is de meest geschikte keuze wanneer je op zoek bent naar een laadstation dat voorzien is van de nieuwste technieken en functies in combinatie met ultiem gebruiksgemak. Dit laadstation is universeel, je hoeft niet na te denken over technische specificaties.


wallbox laadpaal

Beste uit de test #3

De Pulsar PLUS is een handzaam laadstation dat online inzicht en load balancing biedt zonder abonnementen. De gegevens zijn inzichtelijk via een app die via WiFi of Bluetooth verbinding maakt, het aanleggen van een datakabel is hierdoor niet nodig. Het compacte design en de flexibele laadsnelheid maken de prijs-kwaliteitverhouding vervolgens erg scherp.


EV box laadpaal

Beste uit de test #4

Elvi is het nieuwste laadstation van EVBox en is ontworpen met het oog op de toekomst. Die insteek uit zich vooral in een flexibel karakter van het station; door de modulaire opbouw zijn de nieuwste technologieën beschikbaar maar niet verplicht. De consument betaalt hierdoor alleen voor wat direct nodig is, met de mogelijkheid dit in de toekomst naar wens aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe auto die supersnel laadt of een verhuizing. De Elvi is er klaar voor.


webasto pure laadpaal

Beste uit de test #5

De Webasto Pure Electrische auto lader laadpaal 230V 11KW Black Edition, de laadpaal zonder abonnementen of andere toeslagen etc.Lader wordt geleverd incl. 4.5m laadsnoer met een vaste type 2 stekker.Deze lader kan 11kw leveren met een drie fase aansluiting
Op 1 fase kan hij maximaal 3.7kw laden.


Laadpaal met oplaadkabel

Bij veel laadpalenn is al een laadkabel vast geïnstalleerd. Dit vergroot naar onze mening het gemak van het thuis opladen van de e-auto enorm. Het is niet nodig om de laadkabel voor en na elk laadproces constant uit te pakken en in te pakken. Dit elimineert ook het gedoe van het schoonmaken en drogen van de kabel na een regenbui.

Het enige waar je op moet letten is de juiste lengte. In de regel is een lengte van ongeveer 5 meter voldoende om de elektrische auto in elke parkeerstand aan te sluiten. Hoe langer de laadkabel, hoe flexibeler je bent. Vooral als er een winkel op de tweede rij nodig is, bijvoorbeeld in een oprit, een carport of een dubbele garage, kan het ook wat langer zijn..lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

Laadpaal en fout bescherming

Volgen de NEN1010 moet voor elke aansluiting een aardlekschakelaar (RCD type A) worden geïnstalleerd. Bovendien moet worden gezorgd voor beveiliging tegen het optreden van DC-foutstromen – DC-foutbeveiliging >6mA.

Let bij het kopen van een laadpaal op een geïntegreerde DC-foutbeveiliging <6mA. Anders moet deze tijdens de elektrische installatie achteraf worden uitgerust met een dure FI type B of FI type A EV. Dit kan op dit moment extra kosten opleveren tot € 350,-.

Toegang tot laadpaal

Als uw eigen laadpaal vrij toegankelijk is op een oprit of op een parkeerplaats, moet u rekening houden met toegangsbeveiliging voor het laadstation. Veel laadstations bieden deze beveiliging al tegen onbevoegd gebruik via een sleutelschakelaar, een RFID-kaart of -tag of via een extern vrijgavecontact.Hierdoor is het niet mogelijk om zonder voorafgaande goedkeuring een laadproces te starten en wordt misbruik van de wallbox voorkomen..lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

Wallbox of mobiel laadstation?

Veel kopers van een elektrische auto vragen zich af of een vast geïnstalleerde wallbox of een flexibele mobiele laadpaal de betere keuze is om hun eigen elektrische auto op te laden. Dit kan echter niet in het algemeen worden beantwoord, maar de juiste keuze hangt af van persoonlijke behoeften.

keuze voor een laadpaal

  • Wordt de elektrische auto voornamelijk thuis opgeladen?
  • Geen hoogspanningsaansluiting aanwezig bij het laadstation?
  • Geen opladen bij de werkgever mogelijk of nodig?

keuze voor een mobiel laadstation

  • Is er al een CEE-stopcontact bij het primaire laadpunt?
  • Wordt het voertuig regelmatig op verschillende locaties opgeladen, bijvoorbeeld op het werk en thuis?
  • Reist u vaak en bent u daardoor afhankelijk van oplaadmogelijkheden via diverse stopcontacten?

Als de elektrische auto bijna uitsluitend thuis wordt opgeladen en daar geen 16A of 32A CEE-stopcontact is, is het installeren van een vaste wallbox het meest zinvol. Zo hoef je niet regelmatig de laadkabel in- en uit te pakken en laad je de accu van je e-car gemakkelijk op. De laadruimte is altijd netjes.lees verder om te zien wat de voordelen eigen laadpaal zijn.

Als er echter al een CEE-stopcontact (het maakt niet uit of het 16A of 32A is) in de buurt van het laadpunt is, raden we een mobiel laadstation aan. Dit elimineert de inspanningen en kosten van de installatie volledig. Voor veel mobiele laadstations zijn ook muurbeugels verkrijgbaar, zodat ze indien nodig op dezelfde manier kunnen worden geïnstalleerd als een vast geïnstalleerde wallbox.Als je toch afhankelijk bent van opladen op verschillende locaties, kun je niet om een ​​mobiele laadpaal heen. Met het grote aantal beschikbare adapters bent u altijd flexibel en kunt u uw elektrische auto overal opladen waar een stopcontact aanwezig is. En stopcontacten zijn echt overal.

Bespaar kosten – installeer de laadpaal zelf

Het installeren van een oplaadpunt voor elektrische auto’s is geen probleem. Om een ​​groot deel van de installatiekosten te besparen kunt u veel zelf doen. Alleen de elektrische aansluitingswerkzaamheden dienen beslist door een gespecialiseerd bedrijf te worden uitgevoerd.

Bestel zelf de wallbox en het materiaal.Ook zonder manuele vaardigheden kunnen hier veel van de totale kosten worden bespaard.

  • Selecteer een Wallbox van 11 kW of een Wallbox van 22 kW
  • Installatiekabel naar het laadstation
  • Leidingwerk van de onderverdeling naar de inbouwdoos
  • Miniatuur stroomonderbreker + aardlekschakelaar

Ook de bevestiging van een laadstation kan zonder veel moeite door een leek worden uitgevoerd. Het bijbehorende bevestigingsmateriaal is vaak al bij de muurdoos inbegrepen. Dit bestaat meestal uit een paar pluggen, waarvoor je een paar gaten in de muur moet boren, en de bijbehorende schroeven.