Slimme laadpaal voor thuis
Het lijdt geen twijfel dat elektrische mobiliteit nu erg populair is en steeds populairder wordt. Het aanbod is dan ook al breed en wordt voortdurend uitgebreid.Aangezien het kopen van een elektrische auto ook het zoeken is naar een geschikte laadpaal, rijst de vraag: welke laadpaal past bij mij? Naast conventionele laadpalen is er al een ruim aanbod aan slimme laadpalen. Maar wat kan de slimme laadpaal eigenlijk?
De voordelen van een slimme laadpaal
Het kiezen van de juiste laadoplossing hangt af van de vereisten. De slimme laadpaal biedt meer dan alleen stroom leveren aan de accu van een elektrische auto.Deze slimme oplaadoplossing kan worden gekoppeld aan andere elektronische apparaten en kan verbinding maken met internet via LAN, WLAN, GSM of Ethernet. U kunt het laadsysteem bijvoorbeeld aansluiten op een slimme meter of op de zonnepanelen installatie op het dak.
Een slimme meter houdt je huidige stroomverbruik in de gaten en geeft dit door aan je slimme laadpaal om zo een optimale balans te creëren. U kunt ook gebruik maken van laadbeheer of elektriciteitsfacturatiediensten met een intelligente laadoplossing.Dankzij internetconnectiviteit is het mogelijk om alle gegevens en laadprocessen centraal vast te leggen, die op elk moment via smartphone kunnen worden aangestuurd en bewaakt.
Slimme laadpaal 22 kW
Bij de slimme laadpaal moet je, net als bij conventionele laadpalen, kiezen tussen het laadvermogen en het type stekker. Het momenteel hoogste laadvermogen in de particuliere sector is 22 kW en is driefasig. Afhankelijk van het automodel kan het laadvermogen een aanzienlijke invloed hebben op de laadtijd.
Alle voordelen van de slimme laadpaal op een rij:
- Internetverbinding
- Optimalisatie van het eigen verbruik, bijv. met een energiemanager
- Correcte facturering via de elektriciteitsfactureringsservice
- Dynamisch laadbeheer
- Gegevens bekijken, controleren en monitoren via smartphone
- Integratie van de laadoplossing in een smart home-systeem
Naast de genoemde aspecten is er nog een niet te onderschatten voordeel, vooral bij het gebruik van twee of meer laadpalen via één netaansluiting: hier kan de slimme laadpaal worden geïntegreerd.
Load management
Load management houdt in dat het totale stroomverbruik van alle aangesloten laadpalen ,een bepaalde stroomsterkte niet overschrijdt, ongeacht hoeveel e-cars er tegelijkertijd worden opgeladen. Heb je bijvoorbeeld 3 slimme laadpalen aangesloten en heb je in totaal maar 22 kW aan stroom, dan regelen intelligente laadpalen de distributie van stroom naar de aangesloten laadpalen via laadmanagement. Als er in het voorbeeld maar één e-auto aan het opladen is (de overige laadpalen zijn niet bezet), dan krijgt deze laadpaal de volledige 22 kW aan stroom. Als er nog een e-car wordt aangesloten, wordt de elektriciteit verdeeld over twee laadpalen die elk 11 kW krijgen. Bij drie aangesloten e-cars krijgt elk laadstation dan 7,3 kW.
Statisch laadbeheer regelt het laadproces.
Dynamisch lastbeheer biedt een nog intelligentere oplossing. Hier krijgt de eerste wallbox/laadstation (ook wel “master” genoemd) evenveel stroom als de aangesloten e-car kan opladen. Het vermogen dat nog beschikbaar is, wordt daar op verzoek verdeeld over de andere laadpalen (“slave”).
Verantwoording
Een backoffice is vereist als u als e-company automobilist een boekbare en verifieerbare bon van uw werkgever of de belastingdienst nodig heeft voor de laadstroom die wordt gebruikt voor het werk. Zonder backoffice kan een (deels) publiek toegankelijke laadpaal niet gefactureerd worden; Je zou dan alleen de laadstroom kunnen weggeven. Een backoffice is ook zinvol voor puur intern gebruik van een laadpark (zonder laders van derden), omdat je de werkelijke hoeveelheden elektriciteit kunt toewijzen aan de individuele verbruikers (d.w.z. laadpassen) en individuele kosten kunt verdelen in je kosten- en prestatieberekening.
Prijsdifferentiatie
De slimme laadpaal met een backoffice aansluiting heeft de mogelijkheid om aan te geven welke laadpas u van stroom mag opladen en tegen welke prijs: uw gezin mag bijvoorbeeld gratis opladen, iedereen moet betalen. Of: Uw medewerkers krijgen de laadstroom voor de e-bedrijfswagens gratis, voor privéwagens betalen ze bv. 0,15 € / kWh; Bezoekers moeten bijvoorbeeld € 0,30/kWh betalen.
Betaaldiensten
Sommige slimme laadpalen bevatten ook betalingsverwerking. Indien u (ook) tegen betaling aan uw laadpaal kunt laden, regelt de betaalservice de facturatie (facturatie) en incasso (inning van de verschuldigde factuurbedragen) voor u en maakt de bedragen automatisch over op uw rekening. Hiervoor wordt een vergoeding in rekening gebracht, die verschilt per aanbieder. Voor andere backends zonder geïntegreerde betaalservice kan er een extern worden gekocht.In ons artikel over backend-providers presenteren we enkele van de meest bekende backends.
De toekomst van de slimme laadpaal
De grootste uitdaging van de energietransitie is het opslaan van de elektriciteit die wordt opgewekt met behulp van wind, zon en water. Aangezien dergelijke energieopwekking in toenemende mate afhankelijk is van de weersomstandigheden, kunnen er afhankelijk van het weer aanzienlijke overschotten of tekorten aan elektriciteit ontstaan.
Elektrische auto’s compenseren dit door overtollige elektriciteit tijdelijk op te slaan. Als intelligente wallboxen met slimme meters worden aangesloten op een intelligent elektriciteitsnet, kan overtollige elektriciteit automatisch worden opgeladen aan de op het net aangesloten elektrische auto’s. Het opslagpotentieel neemt toe met het aantal elektrische auto’s op straat.
Slimme laadpalen kunnen ook in de toekomst een grote bijdrage blijven leveren aan het efficiënter omgaan met energie en het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Als u vandaag besluit om een slimme laadpaal te kopen, zit u aan de veilige kant en bent u goed voorbereid op toekomstige technologieën.
Wat is een slimme laadpaal?
Een slimme laadpaal kan worden aangesloten op andere elektronische apparaten, b.v. een slimme meter, of via mobiele data, LAN of WLAN met internet is verbonden. Hierdoor kan hij communiceren met andere systemen die het laden centraal beheren.
Wat is dynamic load balancing?
Load balancing is een onderdeel van een slimme laadpaal. Load balancing kijkt naar wat er aan stroom word afgenomen in de woning, en pas daar de laadsnelheid van de auto aan.Voordelen van load balancing zijn:
- Geen stroomuitval door overbelasting
- Meestal geen verhoging van je huisaansluiting
- Maximaal laden wanneer het kan
Dynamic load balancing
De slimme energiemeter meet exact hoeveel stroom er over is in jouw netstroom en gebruikt dit voor het opladen van je elektrische auto. Op het moment dat jij een lamp uitschakelt, of een apparaat uit het stopcontact plugt, zal de energietoevoer naar de auto automatisch hoger worden aangezien er meer stroom beschikbaar is.Onderstaande energiemeter in samenwerking met de wallbox is een prachtig voorbeeld van een slimme laadpaal.
Slimme laadpaal
De Pulsar PLUS is een handzaam laadstation dat online inzicht en load balancing biedt zonder abonnementen. De gegevens zijn inzichtelijk via een app die via WiFi of Bluetooth verbinding maakt, het aanleggen van een datakabel is hierdoor niet nodig. Het compacte design en de flexibele laadsnelheid maken de prijs-kwaliteitverhouding vervolgens erg scherp.
Slimme laadpaal en energiemeter
De Wallbox Slimme Energie Meter 3-fase laad op met beschikbare stroom en zal niet teveel vragen van jouw stroomnet. Zo word de kans op een stroomstoring geminimaliseerd en wordt de auto op een veilige manier zo snel mogelijk opgeladen.
Onderstaande samwerkende produkten werken ook aan dynamic load balancing. Het voordeel van deze samenwerking is dat er geen energie meter hoeft ingebouwd te worden.Je stopt de stekker in je slimme kwh meter , instellen en klaar.
De beste slimme laadpaal
De Easee Home is de meest geschikte keuze wanneer je op zoek bent naar een laadstation dat voorzien is van de nieuwste technieken en functies in combinatie met ultiem gebruiksgemak. Dit laadstation is universeel, je hoeft niet na te denken over technische specificaties.
De beste slimme laadpaal
Easee Equalizer is ontworpen om de laadervaring te optimaliseren. het stelt je in staat om alle becshikbare capaciteit in het gebouw te gebruiken voor het laden van elektrische auto’s zonder de hoofdzekering te overschrijden. De Equalizer is enorm gemakkelijk te configureren; neem hem uit de doos en houd hem een seconde voor de Laadrobot. Vervolgens wordt hij aangesloten bij de oorsprong van de stroomvoorziening in de buurt van de elektriciteitsmeter. Klaar! Hij communiceert met de Laadrobot(s) via EaseeLink via radio of WiFi.
Wat kost een slimme laadpaal?
De prijs van een slimme laadpaal ligt tussen de €500 en €1500 en afhankelijk van de functies, het merk en design. Met name de online functies van de slimme laadpalen zorgen voor een hogere prijs.Voor eventueel gebruik te maken van Dynamic load balancing komen er meestal aanvullende kosten bij, zoals een energie meter.
Laadpaal 11 kw of 22 Kw?
Op de vraag: moet ik een laadpaal 11 kW of 22 kW kopen is meestal het antwoord een laadpaal van 11 kW. De gemiddelde huisaansluiting in Nederland is 3 x 25 ampère, een laadpaal 22 kW word 32 ampère afgezekerd, deze waarde ligt boven de waarde van de huis aansluiting dit is niet tiegestaan. De 11 kW laadpaal word 16 ampère afgezekerd dit ligt onder de waarde van de huisaansluiting.Dus op de vraag een laadpaal 11 Kw of 22 Kw is afhankelijk van je huisaansluiting.
Laadpaal en zonnepanelen
Er zijn ook laadpalen zoals de Zapi en de Wallbox die samenwerken met zonnepanelen, die er echt voor zorgen dat je elektrische auto ook echt op groene stroom rijd.Laden wanneer de zon schijnt, allemaal mogelijk met onderstaand slimme laadpalen. De slimme laadpaal kun je instellen op verschillende standen:
- Volledig laden zonder gebruik van het net dus pure zonne energie in je elektrische auto, kies zelf het gedeelte wat je minimaal groen laden.
- Laden met je slimme laadpaal in de slimme modus, maak zoveel mogelijk gebruik van eigen energie, zodra de eigen zonne productie te laag is, wordt er vanuit het stroomnet bijgeladen.
- Met je slimme laadpaal snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is. De maximale snelheid is 22 kW, dit is afhankelijk de elektrische auto en zijn aansluiting (16 Ampère of 32 Ampère)
Voor dit systeem heb je ook nog toebehoren nodig, zoals een koppeling met je zonnepanelen en je meterkast.
Slimme laadpaal de Zappi
Pure zonnestroom laden en gebalanceerde stroomopname zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Elke dag weer het plezier van zo veel mogelijk groene stroom in uw wagen, dat is pas ecologisch rijden en dat kan dus met zappi de slimme laadpaal van de toekomst, rijden op echte zonne energie
Wallbox en zonnepanelen
De Pulsar PLUS is een handzaam laadstation dat online inzicht en load balancing biedt zonder abonnementen. In samenwerking met een energie meter en de app van wallbox kun je je elektrische auto 100% groen opladen in samenwerking met je zonnepanelen
Snel opladen met een slimme laadpaal
Hoe lang het duurt om een elektrische auto op te laden, hangt onder meer af van het laadvermogen van het laadpunt, dat wordt weergegeven in kilowatt (kW) . Waar een slimme laadpaal doorgaans een laadvermogen heeft van 11 kW of 22 kW, is er bij openbare laadpalen soms een hoger laadvermogen beschikbaar. Vooral in grote laadparken vind je intelligente laadpalen die snelladen met een hogere laadcapaciteit mogelijk maken. Sommige snellaadstations transporteren zelfs elektriciteit tot 350 kW. Dergelijke hoge laadcapaciteiten zijn alleen mogelijk met gelijkstroomladen .
Meerdere auto’s tegelijk laden?
Als meerdere elektrische auto’s zich tegelijkertijd bij een laadpaal aanmelden, kan er gebruik worden gemaakt van een zogenaamd loadmanagementsysteem. Dit systeem verbindt de slimme laadpalen met elkaar en coördineert de laadprocessen. Een laadmanagementsysteem vermindert bijvoorbeeld het laadvermogen – of maakt het mogelijk om de e-voertuigen in een verstandige volgorde na elkaar op te laden. Een load management systeem is vaak goedkoper dan het uitbreiden van de netaansluiting (wat ook vaak leidt tot hogere jaarlijkse prestatievergoedingen door hoge piekbelastingen).
Bij één of twee e-voertuigen volstaat een klassieke wallbox, verstandig met twee laadaansluitingen. Deze wallboxen bieden doorgaans 22 kW laadvermogen. Als er maar één auto wordt opgeladen, wordt deze op vol vermogen van het elektriciteitsnet opgeladen. Als er twee e-auto’s tegelijk worden opgeladen, verdeelt de wallbox het laadvermogen zodat elke auto 11 kW ter beschikking heeft. Ook deze muurdozen dienen door een gecertificeerd gespecialiseerd bedrijf te worden gemonteerd.
Slimme laadpaal weet wie je bent.
De slimme laadpaal weet wie je bent.Heb je je auto in een parkeerkelder staan onder je woning, en is die toegankelijk voor andere bewoners van het appartementencomplex, dan is het mogelijk om je laadpaal op ,,slot” te zetten.Dit kan door het gebruik van een app(b.v. Wallbox)of met een rf sleutel.Bij thuiskomst sluit je laadpaal aan op je laadpaal, houd je rf kaart of druppel voor de laadpaal, en je elektrische auto begint met laden.Geen ongenode gasten die je laadpaal gebruiken, dankzij de slimme laadpaal.